به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۶:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۶ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۴۳۲۵۸۵

آیا لبنیات التهاب‌زا است؟

آیا لبنیات التهاب‌زا است؟
گروه علمی: التهاب یک فرآیند پیچیده است و ارتباط بین غذا و التهاب هنوز در حال بررسی است.به گزارش بهداشت نیوز، در مقابل، التهاب مزمن یک پاسخ فیزیولوژیکی طولانی مدت است که می‌تواند از هفته‌ها تا سال‌ها ادامه یابد. برخلاف التهاب حاد، التهاب مزمن همیشه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست. این وضعیت می‌تواند توسط تعدادی از عوامل، از جمله شرایط خودایمنی، استرس مزمن، قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض آلاینده‌ها، عدم فعالیت بدنی و داشتن رژیم غذایی خاص ایجاد شود. هنگامی که بدن انسان یک پاسخ التهابی مداوم را تجربه می‌کند، می‌تواند میزبان واکنش‌های مخربی باشد که به سلول‌ها آسیب می‌زند. این حالت با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی‌عروقی، زوال عقل، افسردگی و برخی سرطان‌ها مرتبط است.
 
 
ارتباط میان غذا و التهاب
التهاب یک فرآیند پیچیده است و ارتباط بین غذا و التهاب هنوز در حال بررسی است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که برخی مواد مغذی مانند ویتامین E، منیزیم و فیبر و همچنین آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند پلی‌فنول‌ها می‌توانند التهاب را کاهش دهند. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر در انتخاب غذا به تنهایی بعید است که التهاب مزمن را به طور کامل حل کند. لبنیات یکی از گروه‌های غذایی است که به افزایش التهاب در بدن ما متهم شده است. بیایید این ادعا را بررسی کنیم.

آیا لبنیات التهاب‌زا است؟
چرا این همه بحث در مورد التهاب‌آور بودن لبنیات وجود دارد؟ این موضوع ممکن است از این واقعیت ناشی شود که چربی اصلی موجود در شیر چربی اشباع است و رژیم‌های غذایی سرشار از چربی اشباع می‌تواند التهاب را افزایش دهد. سایر اسیدهای چرب موجود در لبنیات، مانند اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، با فواید سلامتی مرتبط هستند و برخی تحقیقات این موضوع را زیر سوال می‌برند که آیا تمام چربی‌های اشباع می‌توانند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشند؟

نتایج تحقیقات اخیر
تحقیقات ارتباط مشخصی بین لبنیات و التهاب را تایید نمی‌کند. با این حال، استثنائاتی وجود دارد، از جمله افرادی که به شیر حساسیت دارند یا عدم تحمل لاکتوز دارند، که در ادامه به طور خلاصه بررسی می‌شوند. یکی از چالش‌های این حوزه تحقیقاتی این است که اغلب، طراحی مطالعه، روش‌ها، شرکت‌کنندگان در تحقیق و رژیم غذایی آن‌ها بسیار متفاوت است. این امر مقایسه نتایج بین مطالعات را دشوار می‌کند. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که لبنیات، به ویژه انواع پرچرب و محصولات تخمیرنشده، ممکن است با افزایش خطر ابتلا به پیش‌دیابت (پره‌دیابت) و دیابت نوع ۲ مرتبط باشد.

با این حال، مطالعات دیگر چنین رابطه‌ای را پیدا نکرده‌اند و برخی تحقیقات حتی نشان می‌دهد که لبنیات، به ویژه محصولات لبنی تخمیرشده، ممکن است با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی‌عروقی مرتبط باشد. یک بررسی سیستماتیک منتشر شده در سال ۲۰۱۹ نشان داد که لبنیات در بزرگسالان سالم یا در بزرگسالان مبتلا به سندرم متابولیک، چاقی یا دیابت نوع ۲ اثر التهابی ندارد.

جالب توجه است که یک اثر ضدالتهابی ضعیف در برخی از محصولات لبنی تخمیرشده مانند کفیر مشاهده شد. با این حال این اثر تنها در چند مطالعه دیده شده است. برای بررسی و تایید این رابطه بالقوه، آزمایشات تحقیقاتی با کیفیت بیشتری مورد نیاز است. برخی از افراد پس از مصرف لبنیات به دلیل برخی شرایط سلامتی عوارض نامطلوبی را تجربه می‌کنند. اینجاست که التهاب ظاهر می‌شود. این شرایط در زیر بیان شده است.
برچسب ها: شیر التهاب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها