به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب : ۴۳۴۲۰۴

   آسیب دیدن هزاران نفردر زلزله‌های هرات​​​​​​​

   آسیب دیدن هزاران نفردر زلزله‌های  هرات​​​​​​​
گروه بین الملل: ارزیابی سازمان ملل نشان می‌دهد که ده‌ها هزار نفر در چند منطقه هرات در نتیجه زلزله‌های اخیر آسیب دیده‌اند که علاوه بر رسیدگی فوری به آنها، بازسازی خانه‌های ویران شده نیز باید در نظر گرفته شود.
این اداره گفته که حدود ۴۳ هزار نفر در این ولایت بی‌خانمان شده‌ یا افراد و خانواده‌هایی هستند که نیاز به کمک‌های اولیه و غذایی دارند.
ارزیابی‌های سازمان ملل مناطقی که بیشترین افراد آسیب‌ دیده‌اند را نیز مشخص کرده است.
تنها در ولسوالی انجیل هرات، ۷۱۶۵ خانوار یعنی حدود ۲۳ هزار نفر آسیب دیده‌اند که «بدترین» منطقه آسیب دیده است که ۵۳ درصد ساکنان آن آسیب دیده‌اند.
بنا به این گزارش در کوشک/ رباط سنگی ۸۵۴۱ نفر، در زنده‌جان ۷۵۲۳ نفر، گلران ۳۴۲۸ نفر، شهر هرات ۷۱۷ نفر و کوهسان ۱۳۳ نفر از زمین‌لرزه‌های اخیر آسیب دیده‌اند.
بنا به گزارش‌ها بیش از ۳۳۳۰ خانه به طور کامل تخریب شده‌اند که بیشتر آنها در ولسوالی زنده‌جان هستند، ۲۱۳۷ خانه شدیدا آسیب دیده‌اند و به ۱۶۹۷ خانه آسیب متوسطی وارد شده است.
سازمان‌های کمک رسان در حال ارزیابی‌های مداوم در این مناطق هستند و پیش بینی می‌کنند که این ارقام افزایش یابند.
همچنین ۲۴۵ کودک خردسال بی‌سرپرست، ۴۰۱ سالمند تنها و ۲۲۷ نفر را که با ناتوانی شدید در مناطق آسیب‌دیده زندگی می‌کنند، شناسایی کرده است.
دانیل اندرس، نماینده ویژه دبیرکل و هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل برای افغانستان در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده هرات، گفت: «فقط رسیدگی در ماه اول کافی نیست، بلکه برای ۱۲ ماه آینده بازسازی خانه‌های آسیب دیده نیز مطرح است.»
سازمان‌های کمک‌رسان، ده‌ها خانه برای زلزله‌زدگان سال گذشته در لوگر و پکتیا در شرق افغانستان ساخته‌اند.
طی یک هفته در ماه اکتبر دست‌کم سه زلزله به بزرگی ۶.۳ و چند پس‌لرزه در هرات، در غرب افغانستان رخ داد.
در سه زلزله شدید حدود۱۵۰۰ نفر جان باختند و بیش از ۲۰۰۰ نفر مجروح شدند.
در ۹ و ۱۵ اکتبر نیز زلزله‌هایی به همین شدت رخ دادند که ده‌ها زخمی برجا گذاشتند اگرچه تنها چند نفر جان باختند، چراکه مردم از ترس پس‌لرزه‌ها در فضای باز زندگی می‌کنند.
زلزله ده‌ها روستا را در هرات به تلی از خاک بدل کرده و مردم در خیمه‌های موقتی به سر می‌برند. آنهایی که در زلزله بی‌خانمان شده‌اند، پس از دفن قربانیان، حالا نگران فرارسیدن زمستان سخت هستند.
بناهای تاریخی هرات نیز براثر زلزله آسیب جدی دیده‌اند که تاکنون برنامه‌ای برای بازسازی آن از سوی حکومت طالبان یا سازمان‌های بین ‌المللی اعلام نشده است.
سازمان ملل می‌گوید بنا به ارزیابی‌های مهندسی اولویت حیاتی تمایز بین آسیب‌های ظاهری و ساختاری وارده به خانه‌ها است تا مردم بتوانند به خانه‌های خود برگردند.
کمک‌رسانی «زنان برای زنان»
اندرس می‌گوید حکومت طالبان در زمینه کمک رسانی زنان برای زنان در بخش درمانی و بهداشتی «سطح بالایی از انعطاف‌پذیری» را نشان داده‌اند.
او افزود که «هر کاری که در بخش‌های صحی و آموزش انجام شده از محدودیت‌ها بر زنان متاثر نبوده است.»
سازمان‌ها و موسسات کمک‌رسانی علاوه بر فراهم کردن سرپناه اضطراری، غذا و بهداشت، حمایت‌های حفاظتی از افراد آسیب پذیر به ویژه کودکان، سالمندان و افراد ناتوان را نیز ارائه می‌کنند.
برنامه حمایت از ۱۱۴ هزار نفر در این مناطق که مستقیما متاثر از زلزله شده‌‌اند، تهیه شده است که شدیدا با کمبود بودجه مواجه است و تنها ۳۴ درصد بودجه مورد نیازش تامین شده است.
در مجموع، ۹۳.۶ میلیون دلار درخواست شده است، در صورتی که کمک‌کنندگان دوجانبه و صندوق‌های کمک به ترتیب ۱۵.۵ و ۱۰ میلیون دلار را تأیید کرده‌اند.
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها