به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۵ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۴۳۹۷۱۶

جنگ ترکیبی روسیه علیه کشورهای اروپایی

جنگ ترکیبی روسیه علیه کشورهای اروپایی
گروه بین الملل: گارد مرزی فنلاند می‌گوید در ماه‌های اخیر تعداد افرادی که از روسیه خود را به جنوب شرقی فنلاند رسانده‌اند افزایش چشمگیری یافته‌است. افرادی که اکثر آنها ویزا ندارند و مدارک اقامتی مناسبی هم با خود به همراه ندارند.
گارد مرزی این کشور در بیانیه ای مطبوعاتی با اشاره به اینکه افرادی که در ماه‌های اخیر از این مسیر وارد این کشور شمال اروپا شده‌اند، تاکید کرده این میزان بالاتر از حد معمول است و افرادی که از این مسیر خود را به فنلاند می‌رسانند درخواست پناهندگی ارائه کرده‌اند. 
اگرچه اعداد کلی هنوز پایین است اما نشان‌دهنده افزایش شدید در یک دوره زمانی نسبتا کوتاه است. از پایان ماه اوت تا آخر هفته گذشته حدودا ۹۱ نفر از این مسیر وارد فنلاند شدند در حالی که تنها در روز دوشنبه بر اساس اعلام مقام‌های فنلاندی ۳۹ نفر وارد از این مسیر وارد این کشور شده‌اند. بر اساس اعلام گارد مرزی فنلاند برخی از این مهاجران که اکثرا عراقی، سوری، ترک و اهل سومالی هستند با دوچرخه‌های کاملا نو خود را به این کشور رسانده‌اند. اتفاقی که گمانه‌ها در خصوص اینکه این افراد به صورت عامدانه و از سوی مقام‌های روسی به فنلاند فرستاده شده‌اند را افزایش می‌دهد. 
پیش از این مقام‌های روسیه به افرادی که مدارک اقامتی لازم و یا ویزا نداشتند اجازه نمی‌دادند به گذرگاه‌های مرزی فنلاند بروند اما به نظر می‌رسد این رویکرد دولت روسیه اخیرا تغییر کرده است. برخی از ناظران معتقدند این سیاست روسیه می‌تواند نوعی «جنگ هیبریدی» باشد که تلاش کند از طریق پناهجویان و فرستادن آنها به سمت مرزهای اروپایی، اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار دهد و «جنگی تازه» با ناتو به راه بیندازد. 
آنتی کایکونن، وزیر دفاع فنلاند، روسیه را به دلیل آنچه هدایت عمدی مهاجران به سمت منطقه مرزی دو کشور خوانده، به راه‌اندازی «جنگ هیبریدی» متهم کرده و گفت که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و اتحادیه اروپا را از وضعیت مطلع خواهد کرد.
این اقدام روسیه البته جدید نیست و پیشتر در ژانویه و فوریه ۲۰۱۶، تقریبا هزار مهاجر به یک پست مرزی قطب شمال بین فنلاند و روسیه رسیدند. مقامات فنلاند بر این باورند که ورود توسط مقامات روسی با حمل و نقل اتوبوس و اقامت در هتل در مسیر شمال انجام شده و آن افراد پس از عبور از مرز درخواست پناهندگی خود را به فنلاند تحویل دادند. 
این رویداد به طور گسترده به عنوان اولین و موفق‌ترین حمله هیبریدی روسیه از این نوع به یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا به امروز در نظر گرفته می شود؛ اگرچه مقامات و سیاستمداران فنلاند از آن زمان تلاش کرده‌اند که زدن برچسب به آن اتفاق خودداری کنند. 
مقام‌های فنلاندی نگرانند که روسیه بخواهد این روند را ادامه دهد و به همین دلیل مقام‌های این کشور در حال برنامه‌ریزی برای اعمال محدودیت‌های جدید مرزی است. این اقدامات می‌توان شامل محدودیت‌های بیشتر در تردد مرزی و یا حتی بستن کامل نقاطی از مرز دو کشور باشد. 
ماری رانتانن وزیر کشور فنلاند از حزب راست افراطی در این خصوص می‌گوید: «دولت امنیت مرزهای فنلاند را در همه شرایط تضمین خواهد کرد. در صورت لزوم، دولت آماده است تا در شرایطی که امنیت مرزها را به خطر می اندازد، تمام اختیارات خود را طبق قانون اعمال کند.»
در حال حاضر برنامه‌هایی برای ساخت یک حصار ۲۰۰ کیلومتری با تجهیزات نظارت الکترونیکی پیشرفته در امتداد مرز وجود دارد، اما تنها بخش‌های کوچکتر آن تاکنون تکمیل شده است.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها