به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۹ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۴۴۰۴۹۸

نرخ دلار تحت تاثیر بی پولی آخر ماه بازار

نرخ دلار تحت تاثیر بی پولی آخر ماه بازار
گروه اقتصادی: قیمت دلار که تا اواسط هفته گذشته در بازه قیمتی ۵۱ هزار و ۱۰۰ تا ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نوسان بود، در روز‌های پایانی هفته قبل مرز ۵۱ هزار تومان را از دست داد و تا ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان پایین آمد. آن طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد شیب نزولی اسکناس آمریکایی از ابتدای هفته جاری تندتر شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، در همین راستا، قیمت دلار در ساعات پایانی معاملات نقدی روز شنبه با ۵۰ هزار و ۵۵۰ تومان بسته شد. در بازار یکشنبه هم قیمت دلار با ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان فعالیت کاری خود را آغاز کرد و بر روی ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت. روند کاهشی قیمت دلار معاملات پشت خطی یکشنبه‌شب هم ادامه پیدا کرد و تا ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان پایین آمد.

همچنین در هرات قیمت دلار روز گذشته با گپ مثبت باز شد؛ آن‌طور که معامله‌گران مدعی بودند نرخ دلار در شروع معاملات نقدی بازار یاد شده با ۵۰ هزار و ۴۴۰ تومان به فروش رسید که در مقایسه با روز شنبه نزدیک به ۱۰۰ تومان رشد کرده بود؛ اما در ادامه معاملات در سراشیبی افتاد و تا ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان پایین آمد که در مقایسه با اولین روز هفته ۲۵۰ تومان افت کرده است. بنا بر ادعای دسته‌ای از معامله‌گران در پشت خط یکشنبه‌شب هم فشار فروش در بازار هرات بیشتر شد و دلار کانال ۵۰ هزار تومان را از دست داد و با ۴۹ هزار و ۹۷۰ تومان بسته شد.

به عقیده تحلیل‌گران تکنیکال قیمت دلار امروز در بازار ارز هرات می‌تواند بین ۵۰ هزار تومان تا ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان که دو سطح حمایت و مقاومت است نوسان دهد. اگر قیمت دلار امروز مقاومت ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان را بشکند سطح مقاومت بعدی ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان است. درصورتی‌که قیمت دلار نتواند به بالای سطح حمایتی سطح روانی ۵۰ هزار تومان برگردد حمایت مهم آن در ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان است.

برخی از تحلیلگران اقتصادی هم درباره کاهش قیمت دلار باور دارند که در روز‌های پایانی ماه بازار با بی‌پولی روبرو شده است. به عقیده این دسته نکته مهم بازار، کاهش حجم تقاضا به دلیل کمبود نقدینگی در روز‌های پایانی ماه است و تا زمانی که پول وارد بازار نشود احتمالاً دلار نوسان معناداری را تجربه نخواهد کرد.

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارات خود در رابطه‌ با نرخ ارز گفته تیمی در خارج کشور با عملیات روانی در حال تلاش برای متلاطم کردن بازار هستند تا بازار به آرامش می‌رسد، فوراً مصاحبه‌هایی به نقل از مقامات امریکا و قطر و... علیه ایران منتشر می‌کنند.

طبق گفته‌های فرزین برخی فنر مجازی درست کردند و مدام انتظارات تورمی را برای فعالان اقتصادی زنده نگه می‌دارند و مدام می‌گویند فنر ارز فشرده شده و تا آخر سال رها می‌شود. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در خصوص کمبود ارز گفت که هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم؛ تسلط ما نیز در حوزه ارز بسیار افزایش‌یافته، البته ارز را مفتی خرج نمی‌کنیم و ارز مفت به کسی نمی‌دهیم. برخی از معامله گران باور دارند که یکی از دلایل کاهش فشار خریداران ناشی از دخالت بازار ساز بوده است.
برچسب ها: قیمت دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها