به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۳:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۴۴۹۶۳۱

 علاقه کشورهای عربی به نزدیکی با اسرائیل 

 علاقه کشورهای عربی به نزدیکی با اسرائیل 
گروه بین الملل: وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به کشورهای عربی گفت: علاقه آشکاری برای نزدیکی میان عربستان و اسرائیل مشاهده می‌شود. 
به گفته آنتونی بلینکن،  چهار کشور عربی و ترکیه تمایل خود را برای آغاز برنامه‌ریزی همراه با ایالات متحده برای بازسازی و اداره نوار غزه پس از جنگ اعلام کرده‌اند.
بلینکن پس از دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد و در عمل حاکم عربستان سعودی در اقامتگاه زمستانی سلطنتی در العلا گفت: «در طول سفرهای خود به عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، اردن و ترکیه تضمین‌هایی دریافت کرد که این کشورها مشارکت در چنین طرح‌هایی را بررسی خواهند کرد.»
این دولت‌ها تاکنون گفته بودند، تا زمانی که اسرائیل با آتش‌بس موافقت نکرده است از شرکت در برنامه‌ریزی برای آینده نوار غزه به همراه آمریکا خودداری خواهند کرد.
به گفته بلینکن، این کشورها اکنون برای چنین برنامه‌ریزی‌هایی پذیراتر هستند و هر کدام در این فکر هستند که چگونه می‌توانند مشارکت کنند. وزیر خارجه ایالات متحده جزئیاتی در مورد اینکه این مشارکت چگونه می‌تواند باشد، ارائه نکرد.

باید بار دیگر صلح برقرار شود
 وزیر اقتصاد آلمان، طی سفری به چندین کشور خاورمیانه، می‌خواهد از روند گفت‌وگو در منطقه با توجه به جنگ در خاورمیانه حمایت کند.روبرت هابک پیش از عزیمت به عمان گفت: «باید بار دیگر صلح برقرار شود. مردم فلسطینی به یک چشم‌انداز روشن برای راه حل دو کشوری نیاز دارند.»معاون صدراعظم آلمان تأکید کرد: «اسرائیل نیاز به حمایت دارد و حق دارد از خود دفاع کند. اما مهم‌تر از همه این است که کشتار باید اکنون متوقف شود.»

 تعدیل نبردهای شدید با حماس 
رهبران ارتش اسرائیل از تغییر عملیات نظامی علیه گروه  حماس در نوار غزه و گذر از نبردهای شدید به عملیات‌های هدفمندتر خبر دادند. سخنگوی ارتش برای اولین بار تأیید کرد که این تغییر هم‌اکنون در حال انجام است.یوآو گالانت، وزیر دفاع و دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در مصاحبه با رسانه‌های بین‌المللی خاطرنشان کردند که با انتقال تمرکز به بخش جنوبی منطقه پرجمعیت نوار غزه، تاکتیک‌های متفاوتی برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان مورد نیاز است.
هاگاری گفت که نیروهای اسرائیل در حال حاضر مرحله‌ای جدید و کمتر فشرده در جنگ علیه حماس را با تعداد کم‌تری از نیروهای زمینی و حملات هوایی آغاز کرده‌اند.
سخنگوی ارتش اسرائیل هم‌زمان تأکید کرد که حملات علیه رهبران حماس و مقابله با تهدیدهای حزب‌الله لبنان در شمال کشور ادامه خواهند یافت. در همین حال ارتش اسرائیل می‌گوید، یک کارخانه بزرگ زیرزمینی اسلحه‌سازی در نوار غزه کشف کرده که راکت‌های دوربرد و گلوله‌های خمپاره در آنجا تولید می‌شده است.
این تسلیحات می‌توانست از طریق یک سیستم تونلی برای نیروهای حماس در سراسر نوار غزه آورده شود.

فرار کادر پزشکی و بیماران بیمارستان‌ها
مقامات سازمان جهانی بهداشت با توجه به تشدید درگیری‌ها در اطراف شهر خان یونس، نسبت به فروپاشی احتمالی بیمارستان‌ها در جنوب نوار غزه ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که بسیاری از کارکنان پزشکی و بیماران برای نجات جان خود از این شهر فرار می‌کنند.
به گزارش رویترز، شان کیسی، هماهنگ‌کننده تیم‌های فوریت‌های پزشکی سازمان جهانی بهداشت در غزه،  گفت: «تشدید درگیری‌های بسیار نزدیک به بیمارستان اروپایی غزه و آنچه ما در اطراف بسیاری از بیمارستان‌ها می‌بینیم، واقعاً نگران‌کننده است.»وی افزود: «ما شاهد فروپاشی نظام بهداشت و درمان با سرعت بسیار بالایی هستیم.»

تشکیلات خودگردان  باید نقش بزرگی ایفا کند
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان  در سفر به مصر گفت که جامعه بین‌المللی موظف است امنیت غزه را پس از جنگ در این منطقه سازماندهی کند.
به گفته بربوک، همچنین تشکیلات خودگردان فلسطینی اصلاح‌شده باید نقش مهمی در آینده نوار غزه داشته باشد.وی به‌تأکید خواستار وقفه‌های جنگی بشردوستانه جدید برای تأمین نیازهای فوری فلسطینی‌های رنج‌دیده در نوار غزه شد. او گفت، آنچه مورد نیاز است، تعدیل آشکار عملیات ضد تروریستی و انجام عملیات‌ هدفمندتر توسط ارتش اسرائیل است.این سیاستمدار حزب سبزهای آلمان  در دیدار با سامح شکری، وزیر خارجه مصر در قاهره گفت: «ما به وقفه‌های بشردوستانه بیشتری نیاز داریم تا بتوان کمک‌های قابل توجهی بیشتری میان مردم توزیع کرد.»
بربوک که اینک در منطقه به سر می‌برد اعلام کرد که به رفح، گذرگاه مرزی مصر در نوار غزه سفر خواهد کرد.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها