به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۷ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب : ۴۵۷۹۷۵

اظهارات همکار ناوالنی درباره کُشتن او در زندان

گروه بین‌الملل: یکی از همکاران الکسی ناوالنی اعلام کرد قبل از مرگ او در زندان، مذاکره برای مبادله‌اش با یک زندانی روس در آلمان در حال نهایی شدن بود، اما ولادیمیر پوتین علاقه‌ای به آزاد کردن او نداشت.
اظهارات همکار ناوالنی درباره کُشتن او در زندان
ماریا پوچیخ که خارج از روسیه زندگی می کند، در ویدئویی که روز دوشنبه ۷ اسفند منتشر شد، گفت: «الکسی ناوالنی امروز می توانست اینجا باشد. این استعاره نیست.» او افزود که اطلاعات موثقی دریافت کرده است که نشان می‌دهد گفت‌وگوها برای مبادله او روز ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن)، یک روز قبل از مرگ ناوالنی، «در مراحل نهایی بود.» به گفته خانم پوچیخ، الکسی ناوالنی و دو شهروند آمریکایی در زندان‌های روسیه قرار بود با وادیم کراسیکوف مبادله شوند.
وادیم کراسیکوف به جرم قتل زلیم خان خانگوشویلی، شهروند ۴۰ ساله چچن‌‍تبار گرجستان، که در سال ۲۰۱۹ در برلین روی داد، به حبس ابد محکوم شده و در آلمان زندانی است. قضات آلمانی در حکم خود تصریح کردند که وادیم کراسیکوف به دستور مسکو این قتل را انجام داده و نهادهای حکومتی روسیه برای انجام این قتل مدارک شناسایی و پاسپورت جعلی و امکانات دیگر در اختیار او قرار دادند.
خانم پوپیچ نام دو زندانی آمریکایی را که به گفته او قرار بود مبادله شوند اعلام نکرد. در حال حاضر چندین شهروند آمریکایی در روسیه زندانی هستند؛ از جمله ایوان گرشکوویچ، خبرنگار روزنامه وال استریت جورنال، که به اتهام جاسوسی دستگیر شده است و پل ویلان، یک تفنگذار پیشین نیروی دریایی آمریکا و مدیر امنیتی شرکت‌های اقتصادی که به جرم جاسوسی محکوم شده و دوره طولانی حبس خود را طی می‌کند.
هر دو شهروند آمریکایی و دولت آمریکا اتهام جاسوسی را رد کرده‌اند. مقامات دولت آلمان حاضر نشدند در مورد هر گونه مذاکره با روسیه برای تضمین آزادی وادیم کراسیکوف اظهار نظر کنند. تاکر کارلسون، مجری آمریکایی برنامه‌های تلویزیونی در مصاحبه خود با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور مادام‌العمر روسیه که روز هشتم فوریه در مسکو انجام شد، از رئیس جمهور روسیه در مورد احتمال آزادی ایوان گرشکوویچ سؤال کرد و پوتین مدعی شد روسیه در این مورد حاضر به گفت‌وگو است.
پوتین در ادامه پاسخ خود به مردی اشاره کرد که به خاطر از بین بردن یک «یاغی» که در جنگ چچن سربازهای روسیه را کشته بود، در زندان یکی از کشورهای متحد آمریکا است. رئیس‌جمهور روسیه از این فرد نام نبرد ولی به نظر می‌رسد منظور او وادیم کراسیکوف بود. ماریا پوچیخ، از همکاران الکسی ناوالنی، در پیام ویدئویی خود ادعا می‌کند که پوتین به هیچ وجه حاضر نبود الکسی ناوالنی را آزاد کند و تصمیم گرفت «از شر او خلاص شود.» او در اثبات ادعای خود هيچ مدرکی ارائه نداد. کریستیانه هوفمن، سخنگوی دولت آلمان، در نشست خبری روز دوشنبه در برلین در پاسخ به سؤالی در مورد ادعای همکاران الکسی ناوالنی گفت نمی‌تواند در مورد این موضوع اظهار نظر کند.
الکسی ناوالنی، سرشناس ترین رهبر مخالفان حکومت روسیه، روز ۲۷ بهمن در يک زندان امنیتی در مناطق قطبی شمال روسیه در سن ۴۷ سالگی درگذشت. او که در حال طی کردن حکم ۱۹ سال حبس به جرم «افراط گرایی» بود، همه اتهامات را رد و تأکید می‌کرد که پرونده‌های کیفری علیه او انگیزه سیاسی دارند. افراد زیادی در سراسر جهان ضمن ادای احترام به الکسی ناوالنی، خواستار تحویل پیکر او به خانواده‌اش شدند. پیکر ناوالنی پس از ۹ روز و در پی اصرار و افشاگری خانواده او درباره کارشکنی مقام‌های روسیه و درخواست تعدادی از افراد سرشناس سرانجام به مادرش تحویل داده شد. کیرا یارمیش، سخنگوی خانواده ناوالنی، روز دوشنبه گفت آنها در جست‌وجوی مکانی برای برگزاری مراسم یادبود او هستند که قرار است در روزهای آینده برگزار شود. دولت‌های غربی به دلیل مرگ الکسی ناوالنی و سومین سالگرد شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تحریم‌های بیشتری علیه مسکو وضع کردند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها