به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ ساعت ۱۹:۰۰
کد مطلب : ۴۵۹۶۶۱

یکصد معامله تسلیحاتی آمریكا با اسرائیل از آغاز جنگ غزه

یکصد معامله تسلیحاتی آمریكا با اسرائیل از آغاز جنگ غزه
گروه بین الملل: مقامات آمریکایی در یک «نشست توجیهی در پشت درهای بسته» به اعضای کنگره گفتند از آغاز جنگ غزه در روز ۱۵ مهر، آمریکا با تأیید بیش از ۱۰۰ معامله با اسرائیل، محموله‌های تسلیحاتی را به دست اسرائیل رسانده‌ است.
این تسلیحات شامل هزاران مهمات هدایت‌ شونده، بمب‌هایی با قطر کوچک، سلاح‌های سبک و سایر تجهیزات نظامی مرگبار بوده است.
روزنامه واشینگتن پست نوشت «دخالت گسترده» آمریکا در جنگ ۵ ماه اخیر در شرایطی است که مقامات ارشد و قانونگذاران آمریکایی «به طور فزاینده نسبت به تاکتیک‌های نظامی اسرائیل» ابراز نگرانی می‌کنند.
این گزارش حاکی است از آغاز این جنگ تنها دو مورد از معاملات فروش تسلیحات آمریکا به اسرائیل علنی شد.
از جمله معامله ۱۰۶ میلیون دلاری مهمات برای تانک و معامله ۱۴۷.۵ میلیون دلاری جهت تأمین قطعات مورد نیاز در ساخت گلوله‌های ۱۵۵ میلیمتری، به آگاهی افکار عمومی آمریکا رسیده بود.
واشینگتن پست با استناد به مقامات آمریکایی که به دلیل حساسیت موضوع نظامی به شرط ناشناس ماندن با این روزنامه صحبت کرده‌اند، افزود ده‌ها مورد دیگر از معاملات «به‌دور از سر و صدا» با عنوان اضطراری تأیید و تحویل شد.این گزارش مدعی است عدم اطلاع‌رسانی به این دلیل بود که مبلغ آن کمتر از یکصد میلیون دلار، میزان تعیین شده‌ای است که انجام آن باید به آگاهی کنگره برسد.این گزارش نوشته است مقامات ارشد آمریکایی خواهان محدود کردن تلفات غیرنظامی و اجازه کمک بیشتر به غزه هستند اما مقامات اسرائیلی «کوتاهی کرده‌اند».
برخی از قانونگذاران آمریکایی از اعضای کمیته‌های نظارت بر امور امنیت ملی آن کشور گفته‌اند دولت بایدن باید اهرم فشار خود بر اسرائیل را اعمال کند.
به گفته خواکین کاسترو، یک نماینده دموکرات کنگره، «چه فروش تسلیحات به عربستان و امارات در زمان دولت دونالد ترامپ، چه معاملات با اسرائیل در دولت جو بایدن، سزاوار شفافیت است».
جرمی کونیندیک، یکی از مقامات پیشین دولت بایدن و رئیس کنونی سازمان بین‌المللی پناهندگان، گفته است شمار زیاد معاملات در این دوره زمانی کوتاه نشان می‌دهد که اسرائیل بدون این سطح از حمایت آمریکا نخواهد توانست کارزار جنگی خود را پیش ببرد.جاش پل، یکی از مقامات پیشین وزارت خارجه که در اعتراض به سیاست دولت بایدن در جنگ غزه از مقام خود کناره‌گیری کرد، به این روزنامه گفته است که روند انتقال تسلیحات «فاقد شفافیت» است و محموله‌های زیادی از آغاز این جنگ از مبلغ ۳.۳ میلیارد دلاری کمک سالانه آمریکا به اسرائیل، تأمین شده است.
دیوید ایگناتیوس، مفسر واشینگتن پست نیز نوشت دولت جو بایدن با نگرانی از یک «فاجعه انسانی جدید» در صورت حمله برنامه‌ریزی شده اسرائیل به رفح در جنوب باریکه غزه، در حال بررسی راه‌هایی برای جلوگیری از استفاده اسرائیل از تسلیحات آمریکایی در چنین عملیاتی است.
به نوشته  ایگناتیوس، جو بایدن و تیم او هنوز تصمیمی در مورد تحمیل شروط به اسرائیل در خصوص استفاده از تسلیحات آمریکایی نگرفته‌اند اما همین واقعیت که آن‌ها به این موضوع فکر می‌کنند، بیانگر «نگرانی فزاینده» دولت از بحران انسانی در غزه و نشان از «اختلافات عمیق» آن‌ها با رهبران اسرائیل در مورد حمله احتمالی به رفح است.
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به این گزارش گفته است دولت بایدن رویکرد آگاهی‌رسانی را دنبال کرده و «حتی زمانی که اطلاع‌رسانی رسمی یک الزام قانونی نیست، به طور منظم اعضای کنگره را مطلع می‌کند».
دولت اسرائیل به این گزارش واکنش نشان نداده است اما به نوشته وبسایت اکسیوس، بنی گانتس، وزیر عضو کابینه جنگ اسرائیل که این هفته واشینگتن سفر کرد، در دیدار با کامالا هریس، معاون جو بایدن و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با «انتقادهای تند و پرسش‌های سخت» در باره وضعیت غزه مواجه شد.هریس یک روز پیش از آن در یک سخنرانی از وضعیت غیرنظامیان غزه ابراز نگرانی شدید کرد و خواهان آتش‌بس فوری شد.
همزمان دولت‌های متعدد اروپایی مانند هلند زیر فشار افکار عمومی خود هستند تا از تجهیز بیشتر تسلیحاتی اسرائیل خودداری کنند.
عملیات اسرائیل در جنگ غزه که این هفته وارد ششمین ماه خود شد، به توصیف گاردین، یکی از شدیدترین بمباران‌های تاریخ نظامی بوده است.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها