به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۹۳۰۶

نطق تند معاون بایدن درباره جنگ

نطق تند معاون بایدن درباره جنگ
گروه بین الملل: کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا  خواستار «آتش‌بس فوری» در غزه شد و گفت که حماس باید با توقف شش‌هفته‌ای که در حال حاضر روی میز است، موافقت کند و اسرائیل هم باید جریان کمک‌های خود را به این منطقه محاصره‌شده در بحبوحه بحران انسانی افزایش دهد. «اریکا ال. گرین» در گزارش ۳مارس در نیویورک‌تایمز نوشت: اظهارات خانم هریس که در «سلما، آلا» ایراد شد، فشار اخیر جو بایدن، برای دستیابی به توافق را تقویت کرد و این سخنان یک روز قبل از دیدار هریس با یکی از مقامات ارشد کابینه اسرائیل که در برنامه‌ریزی جنگی شرکت داشت (بنی‌گانتس) بیان شد.
لحن او با افزایش ناامیدی کاخ سفید از اسرائیل، لحن تندتر و فوری تری را منعکس می‌کرد. ماه گذشته هم رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ اسرائیل به حمله ۷اکتبر حماس را «بالاتر از حد انتظار» خواند. هریس شرایط وخیم غزه را مورد انتقاد قرار داد و این وضعیت را یک «فاجعه انسانی» خواند.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، این شدیدترین ارزیابی او تا به امروز از مناقشه خاورمیانه بود که به گفته مقامات بهداشتی غزه بیش از ۳۰هزار فلسطینی را کشته و غزه را در آستانه قحطی قرار داده است. هریس گفت: «آنچه ما هر روز در غزه می‌بینیم ویرانگر است. ما گزارش‌هایی از خوردن برگ یا غذای حیوانات توسط خانواده‌ها دیده‌ایم. زنانی که با مراقبت‌های پزشکی اندک یا بدون مراقبت‌های پزشکی، نوزادان دارای سوءتغذیه به دنیا می‌آورند. کودکانی که بر اثر سوءتغذیه و کم‌آبی جان خود را از دست می‌دهند. همان‌طور که بار‌ها گفته‌ام، تعداد زیادی از فلسطینیان بی‌گناه کشته شده‌اند.»
هریس با اشاره به اینکه «تهدید حماس برای اسرائیلی‌ها باید از بین برود» افزود: با توجه به مقیاس عظیم رنج در غزه، باید آتش‌بس فوری حداقل برای شش هفته آینده برقرار شود. بایدن برای توافقی بین حماس و اسرائیل که به آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس موقت تا ماه رمضان (که حوالی ۱۰ مارس آغاز می‌شود) می‌انجامد، فشار می‌آورد. مقامات آمریکایی گفتند که اسرائیل «کم و بیش شرایط توافق را پذیرفته، اما حماس هنوز با آن موافقت نکرده است.» هریس با حمایت ایالات متحده از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر تهدیدات حماس گفت: «حماس مدعی است که خواهان آتش‌بس است. خب، معامله اکنون روی میز است.» هریس در زمانی صحبت می‌کرد که عواقب سیاسی حمایت تزلزل‌ناپذیر دولت بایدن از اسرائیل در کانون توجه بیشتری قرار گرفته است.
درحالی‌که بایدن به‌طور فزاینده‌ای از واکنش اسرائیل به حمله ۷اکتبر انتقاد کرده است، رد درخواست او برای آتش‌بس دائمی و مجموعه‌ای از گام‌های اشتباه قبلی در نشان دادن عدم همدلی با فلسطینی‌ها، حزب دموکرات را دچار اختلاف کرده است. این امر همچنین عناصر کلیدی، از جمله رای‌دهندگان سیاه‌پوست، جوان و عرب آمریکایی را از او دور کرده است. رهبران برجسته مذهبی سیاه‌پوستان از دولت بایدن خواسته‌اند تا کمک‌های مالی به اسرائیل را متوقف کند و افزودند که لشکرکشی این رژیم به معنای «نسل‌کشی جمعی» است. شاید در بارزترین علامت هشدار تا به امروز، بیش از ۱۰۰هزار نفر که بسیاری از آن‌ها آمریکایی - عرب بودند، در انتخابات مقدماتی میشیگان در هفته گذشته رای «بی‌تعهد» دادند.
به نوشته گرین، گزارشگر نیویورک‌تایمز، هریس همچنین روز یکشنبه گفت که اسرائیل باید برای ورود جریان کمک‌ها به غزه، از جمله باز کردن گذرگاه‌های مرزی جدید، لغو محدودیت‌های غیرضروری در ارسال کمک‌ها و بازگرداندن خدمات به غزه، اقدامات بیشتری انجام دهد. وی افزود: «مردم غزه از گرسنگی می‌میرند.
شرایط غیر انسانی است و انسانیت مشترک ما را وادار به عمل می‌کند.» او تراژدی روز پنج‌شنبه را هم مورد انتقاد قرار داد که طی آن بیش از ۱۰۰غزه‌ای ناامید از غذا به سوی یک کاروان کمک‌رسانی هجوم بردند که با تیراندازی اسرائیل مواجه شدند. «آدام راسگون» هم در گزارش ۳مارس در نیویورک تایمز نوشت، به گفته باسم نعیم، یکی از مقامات حماس، یک هیات حماس روز یکشنبه وارد قاهره شد تا با هدف دستیابی به آتش‌بس در جنگ غزه و تبادل گروگان‌ها در آنجا با اسرای فلسطینی گفتگو کند. اما به نظر نمی‌رسد که پیشرفت در مذاکرات قریب‌الوقوع باشد؛ زیرا اسرائیل تصمیم گرفت در این مذاکرات شرکت نکند.
به گفته یک مقام اسرائیلی، اسرائیل پس از آن چنین تصمیمی را گرفت که نخست‌وزیر قطر روز یکشنبه به دیوید بارنیا، رئیس موساد اطلاع داد که حماس درخواست اسرائیل را برای ارائه لیستی از گروگان‌هایی که هنوز زنده هستند، رد کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پنج‌شنبه گذشته گفت که خواستار اسامی گروگان‌هایی است که قرار است در توافق آزاد شوند. دو مقام اسرائیلی که نخواستند نامشان فاش شود گفتند، یکی دیگر از عواملی که در تصمیم اسرائیل نقش داشت این بود که حماس از موافقت با شرایط مبادله گروگان‌ها با اسرای فلسطینی که ایالات متحده حدود ۱۰روز پیش در پاریس ارائه کرد، به صورت عمومی خودداری کرد. به گفته دو مقام آگاه از مذاکرات، طرح کلی ایالات متحده مستلزم آزادی صد‌ها اسیر فلسطینی توسط اسرائیل در ازای ۴۰گروگان بود و تعداد متفاوتی از اسرا با گروه‌های مختلف گروگان‌ها مبادله می‌شد.
نعیم از پاسخ به ادعا‌ها درباره امتناع حماس خودداری کرد. نعیم در پیامی گفت که خلیل الحیا، یکی از مقامات ارشد حماس، رهبری هیات را در قاهره بر عهده داشت. نکته مهم در مذاکرات، تعداد اسیران فلسطینی است که باید آزاد شوند، از جمله تعداد کسانی که در حال گذراندن حبس ابد هستند. روز شنبه، یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت که اسرائیل «کم و بیش» چارچوبی برای توافق را پذیرفته و اکنون توپ در زمین حماس است. اما محمود مرداوی، یکی از مقامات حماس، روز شنبه گفت که مذاکرات در حال پیشرفت نیست. مرداوی در مصاحبه‌ای زنده به الجزیره گفت: «ما اصلا تغییری در موضع اسرائیل ندیده‌ایم. هیچ چیزی به ما پیشنهاد نکرده است.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که پیشرفت در مذاکرات مستلزم آن است که حماس از «خواسته‌های مضحک» خود بکاهد.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها