به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۳:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۰۹ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۱۳۵۸۹۳
صالحی: این توافق آسان به دست نیامده است

برجام را آسان از دست نمی‌دهیم

گروه سیاسی: معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی گفت: هنگامی‌که تصمیم بر آن شد که مذاکره کنیم، مسئولان عزیز، حدودی را برای‌مان تعیین کردند و گفتند از این پایین‌تر نیایید. ما هرچه از آن حدود بالاتر می‌گرفتیم به نفع کشور بود. بنابراین برجام را آسان به‌دست نیاورده‌ایم که آسان از دست بدهیم. اما اراده بکنیم در همین فردو در عرض پنج روز،سوخت ۲۰ درصد را تولید می‌کنیم.
برجام را آسان از دست نمی‌دهیم
 دکتر علی‌اکبر صالحی، به مناسبت هفته دولت در سفری یک‌روزه به استان البرز، پس از زیارت مزار شهداء در صحن امامزاده طاهر(ع) چندین پروژه ملی و استانی را افتتاح و سپس با حضور در شورای اداری استان سخنانی در جمع مسئولان و مدیران این استان ایراد کرد.

معاون رییس جمهور با اشاره به مشکلاتی که استکبار جهانی برای این انقلاب به‌وجود آورده است، گفت: چالشی که این انقلاب ایجاد کرده، چیست ؟ آیا ما اقتصاد جهان را متزلزل کرده‌ایم ؟ قطعاً این‌طور نیست. آیا قدرت نظامی ما جهانیان را به چالش کشیده است؟ قطعاً خیر. پس چه چیزی دنیا را هراسان نموده که دائم با ما سر ستیز دارند؟ پاسخ، انقلاب است.

صالحی همچنین با اشاره به مسئولیت‌های متعددی که از ابتدای انقلاب بر عهده داشته است، گفت: وقتی سیر تحول انقلاب را بررسی می‌کنیم درمی‌یابیم که واقعاً دستی از غیب این انقلاب را پیش می‌برد. علاوه بر ارزیابی مادی، جامعه‌شناختی و تاریخی که تصمیمات بزرگان و جامعه را تحلیل می‌کند، می‌بینیم تقدیر هم نقش عجیبی در سرنوشت این کشور بازی کرده است. اگر ملتی اراده بر داشتن یک حیات مستقل و طیبه داشته باشد، دست تقدیر با او همراهی می‌کند. در بحران‌های واقعاً سخت می‌دیدیم که به گونه‌ای معجزه‌آسا از این بحران‌ها دور می‌شدیم. دکتر صالحی افزود: یک مورد که بنده نیز در آن نقشی کوچک داشتم، همین "برجام" است که گاهی برخی غیرمنصفانه از آن تا حد خیانت نام می‌برند. نمی‌دانم با چه صدا و بیانی باید گفت. به‌عنوان کسی که درگیر این مسئله بوده، معتقدم این کاری که صورت گرفته از الطاف الهی بوده است.

وی سپس با اشاره به مشکلات کشور در زمان تحریم ها و تلاش‌هایی که برای پیشبرد امور می‌شد، گفت: این در شأن ملت ایران نبود که کشتی‌ها در کشور همسایه لنگر بیاندازند و لنج‌ها بروند کالا را به ایران بیاورند. ما باید چه می‌کردیم؟ باید با حکمت، درایت و مصلحت‌اندیشی از شرّ دشمن خلاص می‌شدیم. ما نمی‌توانیم خود را در معرض آماج دشمن قرار دهیم.

وی با اشاره به مسایل و چالش‌های پیش روی کشور در آستانه حمله به عراق که به زعم بوش با کره شمالی و ایران در محور شرارت قرار گرفته بود، خاطرنشان ساخت: در آن هنگام در مقاله‌ها می‌نوشتند که اول ایران را باید هدف گرفت و بعد سراغ عراق رفت. خدا رحمت کند حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را که در نماز جمعه فرمودند، عراق بلاگردان ما شد. در عمق نیت آمریکا این بود که به ایران حمله کند. می‌خواستند حلقه محاصره را تنگ‌تر کنند، می‌گفتند اگر عراق را بزنیم ایران خود به‌خود فرو می‌ریزد. در این جریان معجزات الهی مشهود بود.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما عین حقیقت را به مردم می‌گوییم آنجا که خوب باشد می‌گوییم خوب بوده و آنجا که مشکلی هست عنوان می‌کنیم. اولین‌بار بنده اعلام کردم که آمریکایی‌ها دبه درمی‌آورند. در مورد برجام همواره گفته‌ایم اگر ۱۰۰ نگرفتیم، ۷۰ را گرفته‌ایم. «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ». برخی به‌خاطر نگرفتن ۳۰ درصد کل ۷۰ درصد را زیر سوال می‌برند. این درست نیست، مردم با این‌گونه اظهارات ناامید می‌شوند.

دکتر صالحی با تأکید بر چهل سال فعالیت در این حوزه و با اشاره به مدیریت تولید سوخت ۲۰ درصد و دریافت جایزه خوارزمی، گفت: ما که توفیق این کار را داشتیم آیا خیانت می‌کنیم؟ آیا همه تصمیم‌گیری‌ها در اختیار یک نفر است و بنده هر تصمیمی که بخواهم اتخاذ می‌کنم؟ هیچ کشوری آیا این‌طور اداره می‌شود؟ هنگامی که تصمیم بر آن شد که مذاکره کنیم، مسئولان عزیز، حدودی را برای‌مان تعیین کردند و گفتند از این پایین‌تر نیایید. ما هرچه از آن حدود بالاتر می‌گرفتیم، به نفع کشور بود. بنابراین برجام را آسان به دست نیاورده‌ایم که آسان از دست بدهیم. اما اراده بکنیم در همین فردو در عرض پنج روز، سوخت ۲۰ درصد را تولید می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: متأسفانه گاهی رسانه‌ها و برخی از شخصیت‌های داخلی ناخواسته در زمین طرف مقابل بازی می‌کنند. فرض کنید بنده به‌عنوان یک مسئول، حرفی را در مقابل دشمن به عنوان یک ترفند سیاسی مطرح کردم، آیا شما باید طرف مقابل را حمایت یا تأیید کنید؟ یا حرف مسئول داخلی را تقویت کنید؟

وی با اشاره به تولید صفحات سوخت با غنای ۲۰ درصد و اعلام رسانه‌های غربی به بلوف‌زنی ایران، گفت: الان رآکتور تهران با سوخت ۲۰ درصد تولید خودمان کار می‌کند. حالا هم می‌گوییم ۲۰ درصد را پنج روزه در فردو تولید می‌کنیم. آن‌ها در روزنامه‌ها می‌گویند چگونه می‌گویید فناوری هسته‌ای ایران را مهار کرده‌اید که پنج روزه می‌تواند سوخت ۲۰ درصد تولید کند؟!

دکتر صالحی گفت: یقین بدانید آینده این مملکت در پرتو الطاف الهی تضمین شده است. ارواح طیبه شهدای بزرگوارمان و عزیزانی که در دل شب بیدارند، برای این انقلاب، ملت و کشور دعا می‌کنند. این مشکلات و مسائل اقتصادی، معیشتی، سیاسی، فرهنگی و... که برای ما ایجاد می‌شود، همه درس‌آموز هستند. باید با دیده عبرت‌بین به سیر حوادث نظر کنیم و راه را درست بپیماییم و موانع را با دست پرتوان جوانان عزیزمان برطرف کنیم.
مرجع : ایسنا