به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۶:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۱۶۰۴۲

توافق‌ برای حمایت بیشتر از مخالفان سوریه

گروه بين الملل: دولت فرانسه اعلام کرد که با سه کشور عربستان، اردن و امارات برای حمایت بیشتر از مخالفان سوریه به توافق‌هایی دست یافته است.
توافق‌ برای حمایت بیشتر از مخالفان سوریه
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در دیدار با وزیران خارجه سه کشور عربستان،‌اردن و امارات با ‌آنها درباره لزوم حمایت بیشتر از مخالفان "میانه‌رو" سوریه توافق کرد. بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه در این دیدار که با محوریت سوریه در پاریس برگزار شد، اولاند و وزیران خارجه عربستان، امارات و اردن توافق کردند حمایت‌های خود از مخالفان سوریه را بیشتر کنند تا بدین وسیله آنها توانایی رویارویی با ارتش سوریه را داشته باشند. در بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه همچنین ادعا شده است که "لجاجت‌های" سوریه به نفع جنبش‌ها و گروه‌های تندرو حاضر در این کشور است و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید می‌کند.

توافق فرانسه و سه کشور عربی مذکور برای حمایت بیشتر از مخالفان سوریه پس از آن صورت گرفت که سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد، آمریکا توزیع سلاح‌های "تاثیرگذار" میان مخالفان را برای کمک به براندازی هر چه سریعتر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه آغاز کرده است. ماه ژوئن نیز کاخ سفید اعلام کرده بود که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم دارد کمک‌های نظامی به مخالفان ارائه دهد. علاوه بر این دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که روز دوشنبه نشست سه جانبه‌ای با حضور لوران فابیوس، وزیر امور خارجه این کشور و جان کری، همتای آمریکایی وی به همراه ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس برای بررسی اوضاع سوریه برگزار می‌شود. از سوی دیگر، فیلیپ لالیو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پیوستن سوریه به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی را غیرکافی خوانده و بر لزوم صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور از سوی شورای امنیت در این زمینه تاکید کرد. وی گفت: پیوستن سوریه به این کنوانسیون اقدامی بسیار مفید است اما کافی نیست و ما نمی‌توانیم تنها به اینکه نظام سوریه اعلام کرده نیت انجام این کار را دارد اکتفا کنیم بلکه سوریه باید متعهد شود و این تعهدات تحت نظارت، عملی شوند. وی در ادامه بر لزوم مشخص کردن جدول زمانی کوتاهی برای تحت کنترل درآوردن زرادخانه شیمیایی سوریه و مجازات عاملان استفاده از سلاح‌ها در "غوطه دمشق" تاکید کرد.

سوریه زیر چتر حمایتی اتمی روسیه
براساس گزارش منابع خبری مطلع از گفت‌وگوی‌های روسیه و آمریکا در باره موضوع برچیدن سلاح‌های شیمیایی سوریه، طرف روسی در این مذاکرات، سلاح شیمیایی سوریه را در برابر سلاح اتمی در اسرائیل و به منظور حفظ موازنه استراتژیک نظامی بین دو طرف عنوان کرده است لذا براساس مواضع روس‌ها در این مذاکرات، پس از برچیدن سلاح‌های شیمیایی سوریه، این کشور تحت چتر حمایتی اتمی روسیه قرار خواهد گرفت.
از سوی دیگر این منابع تاکید کرده‌اند با پیوستن سوریه به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و موافقت این امر از سوی آمریکا و روسیه و استقبال آن از سوی دولت‌های عضو شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا، دولت سوریه عملا مشروعیت بین‌المللی خویش را مجددا به دست آورده است و این همان چیزی است که مسکو در مذاکرات دو جانبه با آمریکا در جریان نشست گروه 20 در سن پترزبورگ روسیه به دنبال آن بود.
همین منابع تاکید کرده‌اند که اسناد روسیه مبنی بر دخالت مجموعه‌های مسلح ضد نظام در استفاده از سلاح شیمیایی در خان‌العسل در نزدیکی حلب و غوطه شرقی در نزدیکی دمشق مورد توجه آمریکایی‌ها قرار گرفته است. ارسال این اسناد به دولت‌های اروپایی و چین باعث شد تا حمایت بین‌المللی اوباما از حمله نظامی به سوریه با شکست مواجه شود.

اين در حالي است كه سازمان منع تکثیر سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد، ظرف هفته جاری نشستی را برای بررسی درخواست سوریه جهت عضویت در این سازمان برگزار می‌کند. مایکل لوهان، سخنگوی سازمان منع تکثیر سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد که شورای اجرایی این سازمان به زودی درخواست مقامات دمشق را برای عضویت در سازمان بررسی می‌کند.وی افزود: قرار است شورای اجرایی سازمان، ظرف هفته جاری نشستی را برای این منظور برگزار کند.
لوهان در ادامه گفت: سوریه در نامه خود به سازمان منع تکثیر سلاح‌های شیمیایی، از سازمان خواسته تا به این کشور از لحاظ فنی کمک کند، اما ما دقیقا نمی‌دانیم منظور سوریه از کمک فنی چیست؟پیش از این بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرده بود که کشورش رسما درخواست عضویت در سازمان منع تکثیر سلاح‌های شیمیایی و پیوستن به کنوانسیون منع استفاده از این سلاح‌ها را ارائه کرده است.