به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۶:۴۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ساعت ۲۲:۱۱
کد مطلب : ۲۲۲۰۱

احتمال حضور وزیران خارجه 1+5 در ژنو

گروه سياسي: خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که احتمال دارد وزیر امور خارجه آمریکا به وزیر خارجه سایر کشورهای گروه 1+5 بپیوندد تا تلاش‌ها برای رسیدن توافق هسته‌یی با ایران از سر گرفته شود.
احتمال حضور وزیران خارجه 1+5 در ژنو
به گزارش خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود نوشت که یک دیپلمات حاضر در ژنو معتقد است که احتمال آمدن جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر همتایان وی از کشورهای عضو گروه 1+5 به ژنو، بسیار بالا است. این خبرگزاری در ادامه نوشت، اما تضمینی وجود ندارد که توافق هسته‌یی با ایران حاصل شود. یک دیپلمات عالی‌رتبه غربی گفت: دفعه قبل پیشرفت زیادی حاصل شد، ولی شکاف‌های قابل توجهی باقی ماند و ما باید این شکاف‌ها را تنگ‌تر (کاهش دهیم) کنیم. برخی مسائل باید واقعا شفاف‌سازی شوند. من تعهدی واقعی را در دو طرف احساس کردم، آیا این اتفاق خواهد افتاد؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم. اما همان‌طور که می‌دانید جزییات اهمیت زیادی دارند. مذاکره‌کنندگان دو طرف در تلاشند که به توافقی دست یابند که برای هر دو طرف قابل قبول باشد و در ازای توقف بخشی از فعالیت‌های هسته‌یی ایران برخی تحریم‌های را علیه ایران لغو کند.

برخی دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات می‌گویند که مذاکره‌کنندگان ایرانی آشکارا گفته‌اند که بیش‌تر از هر چیزی به از سرگیری فروش نفت و لغو محدودیت‌ها علیه تعاملات مالی و بانکداری ایران علاقه‌مندند. دیپلمات‌ها می‌گویند که با وجود حضور نمایندگان شش کشور در مذاکرات، در نهایت این ایران و آمریکا هستند که می‌توانند موجب تحقق یک توافق شوند و یا همه چیز را برهم بزنند. یک عضو هیات ایرانی که خواست نامش فاش نشود گفت که تهران می‌داند که تحریم‌ها علیه نفت و تعاملات بانکی ایران نمی‌تواند یک شبه برداشته شود ولی غنی‌سازی یک خط قرمز است و «ما باید پاراگرافی درباره آن داشته باشیم، اگر این موضوع مطرح نشود، توافقی صورت نخواهد گرفت.»

مذاکرات امروز (پنج‌شنبه) با نشستی بین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد و مایکل مان، سخنگوی اشتون این دیدار را «بسیار اساسی و تفصیلی به من توصیف کرد.» یک دیپلمات عالی‌رتبه فرانسوی گفت: من نمی‌گویم که توافق صورت خواهد گرفت ولی ما درگیر پروسه‌ای هستیم و در حال پرداختن به محور اصلی مذاکرات هستیم. مشکل اکنون رسیدن به مصالحه برسر خطوط قرمز هر دو طرف است.
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۲:۲۰
بگید کری زود بیاد اگه به زبون خوش نیومد به زور کتک بیاریدش بشینه پای میز مذاکره (174384)