به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۷ ساعت ۰۰:۴۸
کد مطلب : ۲۲۶۳۲۳
برایان هوک رفت، الیوت آبرامز می‌آید

كناره گیری نماینده آمریکا در امور ایران از سمت خود

كناره گیری نماینده آمریکا در امور ایران از سمت خود
گروه بین الملل: نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران از مقام خود کناره گرفت. جانشین او الیوت آبرامز، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ونزوئلا است. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریكا اعلام کرد که برایان هوک از سمت خود به عنوان نماینده ویژه وزارتخانه‌اش در امور ایران خارج می شود و الیوت آبرامس، نماینده ویژه دولت در امور ونزوئلا، علاوه بر پست خود مسئولیت‌های هوک را نیز به‌عهده می‌گیرد.آبرامز، جمهوری‌خواه و یکی از شخصیت‌های کلیدی در جنگ عراق است.برایان هوک جزو معدود همکاران ترامپ است که تاکنون در کابینه او دوام آورده بود.پمپئو اظهار داشت، برایان هوک در مدت دوسالی که این وظیفه را برعهده داشته "نتایج تاریخی" به‌دست آورده است.
به عقیده گزارشگر نیویورک تایمز، کناره گیری هوک فرصت باقی‌مانده ایالات متحده برای ازسرگیری راهبرد دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن را تا ماه نوامبر و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از بین می‌برد.لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی و مشاور ترامپ در امور سیاست خارجی، ضمن سپاسگزاری از هوک احتمال داد که با رفتن او امکان ایجاد یک جایگزین برای توافق هسته‌ای با ایران تا انتخابات نوامبر از بین خواهد رفت.‌هوک خودش در رابطه با کناره‌گیری خود گفت: «هرگز زمان خوب برای رفتن وجود ندارد».
به اعتقاد او، کشمکش با ایران به یک سری تحریکات مداوم و تلاش برای تغییر رفتار تهران تبدیل شده است.
 هوک در مصاحبه‌ای تأکید کرد که با گذشت زمان، بحران اقتصادی ایران که عمدتاً به دلیل تحریم‌های تحت هدایت ایالات متحده شدت گرفته است، این کشور را وادار می کند از همه توانایی‌های خود در غنی‌سازی سوخت هسته‌ای چشم‌پوشی کند.
پمپئو دلیل استعفای هوک را اعلام نکرد و تنها گفت که وی به بخش خصوصی منتقل می‌شود.
آبرامز، ۷۲ ساله، کهنه سرباز جمهوری‌خواه است که در ونزوئلا رویکردی تند با هدف برکناری نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور را رهبری کرده است.
هوک ۵۲ ساله در اواخر سال ۲۰۱۸ به این مقام در وزارت امور خارجه آمریکا منصوب شد و پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران و قدرت‌های جهانی، نقش مهمی در تقویب فشار واشنگتن بر تهران داشت. مخالفان هوک، وی را به‌خاطر تحریم‌های بی‌شمار علیه ایران مورد شماتت و انتقاد قرار داده‌اند و معتقدند که این تحریم‌ها روی زندگی مردم تاثیر داشته و تغییری در رفتار حکومت ایران نیز دیده نشده است.



 
برچسب ها: آمریکا ایران