به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۷ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۴۷۶۹۸
رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

۳۰‌سال پژوهش‌های محیط‌زیست ناپدید شد!

گروه جامعه: رییس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تاسف از «اتفاقاتی» که طی هشت سال گذشته در حوزه محیط زیست کشور رخ داده است، از ناپدید شدن «سی سال اسناد پژوهشی» این سازمان خبر داد.
۳۰‌سال پژوهش‌های محیط‌زیست ناپدید شد!
به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار اعلام کرد که «بسیاری از طرح‌های پژوهشی و اطلاعات موجود در حوزه پژوهش و آموزش سازمان بر اثر مدیریت سوء هشت سال گذشته از بین رفته یا ناپدید شده است و کسی هم در قبال ناپدید شدن ۳۰ سال دستاورد سازمان در حوزه پژوهش پاسخگو نیست!».

معصومه ابتکار در نخستین جلسه شورای راهبردی پژوهش و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نگاه دولت یازدهم و رییس جمهوری به محیط زیست و اهمیت حفظ و حراست از آن، افزود: هم به دلیل نگاه دولت و هم به دلیل بحران های حاد و آشکار موجود در این حوزه، تمام تلاش سازمان بر این اصل است که با ارایه راهکارها و برنامه های علمی و عملی از شدت بحران های موجود بکاهد.

ابتکار با یادآوری این موضوع که بخش اعظمی از مشکلات موجود به دلیل بی توجهی و مغفول ماندن محیط زیست در دوره گذشته است، اظهار داشت: برطرف کردن معضلات موجود نیازمند مدیریت مبتنی بر دانش روز و بهره گیری از تجربه و خرد بشر در کشور و خارج از کشور است. رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه با در نظر گرفتن تمام شرایط موجود، نیاز سازمان به پژوهش های کاربردی غیر قابل انکار است، تصریح کرد: فقط پژوهش های کاربردی می تواند حرکت بر پایه دانش، سیاست گذاری و برنامه ریزی اجرایی بر اساس راه حل های علمی و پژوهشی را شکل دهد.

معاون رییس جمهوری گفت: چالش ها و مسایل محیط زیست به دلیل پیچیدگی بسیار زیاد، تغییر سریع آمار و اطلاعات شبیه به معادله مجهول و وسیعی است که پژوهش سهم زیادی در کاهش این چالش ها دارند. وی مهمترین نیاز پژوهش های محیط زیست را به روز و کاربردی بودن و ارتباط مداوم پژوهشگر و مجری با هم دانست.

بعد از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، ابتکار از ریاست این سازمان کنار گذاشته شد و فاطمه واعظ جوادی با تخصص روانپزشکی عهده دار این سمت شد و عملکرد سازمان تحت مدیریت وی که نابودی محیط زیست ایران را به دنبال داشت با انتقادهای گسترده ای روبرو شد. در دوران دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نیز محمدزاده استاندار خراسان رضوی به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست انتخاب شد. پیش از این برخی دیگر از مسئولان دولت روحانی از مفقود شدن اسناد ملی در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد خبر داده‌ بودند؛ از جمله «نابود شدن و به تاراج رفتن ۴۷ هزار نسخه کتاب، نسخه خطی، و هزاران قطعه عکس تاریخی سازمان میراث فرهنگی» و «مفقود شدن ۲۰ هزار صفحه اسناد سازمان تامین اجتماعی».

معصومه ابتكار همچنين گفت: چالش‌ها و مسائل محیط زیست به دلیل پیچیدگی بسیار زیاد، تغییر سریع آمار و اطلاعات، شبیه به معادله مجهول و وسیعی است که پژوهش سهم زیادی در کاهش این چالش‌ها دارند. دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد با شتاب یافتن روند خشک شدن دریاچه ارومیه و چندین تالاب ایران، نابودی سالانه ۲۱۵ تا ۲۸۵ هزار هکتار جنگل (گزارش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری)، نابودی مراتع و رشد بیابان‌ها، بحران آبی و آلودگی هوا همراه بوده است.