به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۷:۲۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۵۵۷۰۵
آرمان در یک نگاه

دود سفید از دودکش مذاکرات برنخاسته

گروه سیاسی: روزنامه آرمان در شماره روز چهارشنبه به بازتاب عنوان‌های احتمال توافق بسیار جدی است و بازی بزرگان در نیویورک پرداخت.
دود سفید از دودکش مذاکرات برنخاسته
این روزنامه تیتر یک را به موضوع احتمال توافق بسیار جدی است، اختصاص داد و نوشت: احتمال توافق بسیار جدی است. این جمله را نه یک دیپلمات تازه کار بلکه سیاستمداری کهنه کار بیان کرده است. آیت ا... هاشمی با این اظهارنظر به پیشواز مرحله تازه مذاکرات هسته‌ای کشورمان رفته است. آیت ا... هاشمی در سخنانی گفت: اکنون مذاکرات به جای حساسی رسیده که احتمال توافق را بسیار جدی کرده است. وی افزود: در این شرایط، برخی نسبت به موفقیت مذاکرات بسیار امیدوارند و برخی دیگر اظهار ناامیدی می‌کنند. عضو مجلس خبرگان اضافه کرد: با این حال باید منتظر ماند و دید در این نشست‌های آتی چه اتفاقاتی می‌افتد. آیت ا... هاشمی در ادامه اظهار کرد: در حرف و عمل ثابت کردیم که مانند همه کشورها به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای هستیم که دانش آن در ایران بومی شده است و در جنگ تحمیلی نشان دادیم که از کاربرد سلاح کشتارجمعی متنفر هستیم. رییس مجمع تشخیص مصلحت خاطرنشان کرد: اکنون مذاکرات در جریان است و نباید کاری کرد که مذاکره کننده‌ها مجبور شوند حرف‌هایی بزنند که کار را خراب کند. وی در پایان نسبت به موفقیت مذاکرات هسته‌ای ابراز امیدواری کرد.

روزنامه آرمان با انعکاس عنوان بازی بزرگان در نیویورک، نوشت: دود سفید از دودکش مذاکرات هسته‌ای به هوا برنخاسته اما باد در بادبان وزیده و زنگ‌ها به صدا درآمده است. حال در دومین سال حضور روحانی او با سیلی از درخواست‌ها برای دیدار روبه روست. فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه قرار است همانند سال گذشته به دیدار روحانی بیاید و با وی مذاکره داشته باشد. کاخ الیزه اعلام کرده است: سران2 کشور در این دیدار درمورد مسایل عراق گفت و گو خواهند کرد. دیدار اولاند با روحانی از آن حیث که فرانسه از اضلاع مهم گروه 1+5 است، بی‌گمان در مذاکرات هسته‌ای فشرده‌ای که در جریان است نیز حایز اهمیت بوده و می‌تواند با توجه به شایعه پیگیری مذاکرات در سطح سران حاوی پیام‌های مختلفی باشد. معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان نیز در گفت و گو با خبرنگاران از دیدار فرانک والتر اشتاین مایر با حسن روحانی خبر داده است. وزیر خارجه آلمان قرار است در سفر نیویورک با رییس جمهوری ایران دیدار و پیرامون مسایل مختلف دو جانبه و بین المللی به گفت وگو بپردازد. شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز دیدار با حسن روحانی را در برنامه‌های سفر خود به نیویورک قرار داده است.

این روزنامه با انتخاب عنوان دیپلماسی موتورسیکلت! نوشت: شاید دولت یازدهم نخستین دولتی است که اعضایش با موتورسیکلت به مقصد می‌رسند و از آن پژوها و زانتیاهای دولتی و ماشین‌های رسمی که نامشان در حد جیب و حتی فکرکردن اصحاب رسانه نیست، چندان استفاده‌ای نمی‌کنند. می‌دانند موتور تنها می‌تواند علاوه بر راننده یک مسافر داشته باشد پس محافظ هم یا باید جلوی موتورهای دیگر را برای سوارشدن بگیرد یا اصلا کلا بی خیال محافظ و همراه! با خودشان فکر می‌کنند که این همه سال وزیر نبودند چه کسی مراقبشان بود که حالا بخواهند بیش از اندازه مراقب خودشان باشند؟ البته تیم حفاظت یک وزیر و معاون رییس جمهور لازم است و شاید فکر آنجاها را قبل از سوارشدن به موتور کرده باشند.

سوابق مبارزاتی‌ام را از هاشمی سوال کنید، تیتر دیگر روزنامه آرمان است. آیت ا... مصباح یزدی در گفت وگویی که 14شهریور 1378 با روزنامه کیهان داشت، خود را این گونه معرفی کرد: از وقتی خودم را شناختم، مبارزات سیاسی- اجتماعی را در صدر وظایف خود قرار داده و حتی قبل از حرکت امام در مواردی که برایمان امکان داشت به صورت فردی یا گروه کوچک یکسری کارهایی را انجام می‌دادیم. آنهایی که شهید شدند (مثل شهید بهشتی)، نیستند که بگویند، ولی آنهایی که هستند، مانند مقام معظم رهبری، آقای هاشمی رفسنجانی- با ایشان همکاری‌های زیادی داشتیم- می‌توانند از ایشان سوال کنند. در خاطرات آقای هاشمی هم شخصا با اسم هست، اعلامیه‌ها و نشریاتی که منتشر می‌کردیم که یکی از آنها به نام نشریه «بعثت» بود و نشریه‌ای بود که خود ما مستقیماً منتشر می‌کردیم و 90 درصد کارهای آن را خود ما انجام می‌دادیم.

این روزنامه با برجسته کردن عنوان فرهنگ را نمی‌شود با گشت ارشاد تامین کرد، نوشت: معاون کل نهاد ریاست جمهوری گفت: فرهنگ را نمی‌شود با زور و ون و گشت ارشاد تامین کرد. مرتضی بانک اظهار کرد: باید نسبت به کسانی که ایثارگرانه هشت سال در کشور ما مبارزه و ایثار کردند، ارج گذاری شود و باید راهشان را بشناسیم و ادامه دهنده این راه باشیم. بانک گفت: فرهنگ با اقناع، آموزش و با رفتار متناسب مسوولان و انتقال آن به همه طبقات جامعه تامین می‌شود ضمن اینکه فرهنگ و اعتقادات اسلامی با ضرب و زور و ایجاد فضای تنگ و با دستور تامین نخواهد شد بلکه با ایجاد گفت وگو و بحث‌های دوطرفه همچنین توجه به انگیزه‌های افرادی که قرار است در این زمینه فعالیت کنند و با شناسایی شخصیت انسان‌ها و با عزت دادن به آنها تأمین می‌شود.