به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۲:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۵۷۶۷۱
آرمان در یک نگاه

فینال هسته‌ای مذاکرات ایران و آمریکا

گروه سیاسی: روزنامه آرمان در شماره روز سه شنبه به بازتاب عنوان‌های فینال هسته‌ای مذاکرات ایران و آمریکا و با 1 + 5 حتما به تفاهم می‌رسیم پرداخت.
فینال هسته‌ای مذاکرات ایران و آمریکا
این روزنامه تیتر یک را به موضوع فینال هسته‌ای مذاکرات ایران و آمریکا، اختصاص داد و نوشت: 11سال طول کشید تا کیک هسته‌ای در تنوره مذاکرات پرفراز و نشیب ساخته و پرداخته شود، اکنون 2 طرف ماجرا کاردی در دست دارند که باید با توازن و فشار مشترک، فرودش آورده و به نشانه بازی برد- برد، کیک را تقسیم کنند. یگانه راه همین است، اگر نیروی متوازن برقرار نباشد به جای تقسیم کیک به شکلی شکیل، ناهماهنگی می‌تواند هر آنچه را هم که تاکنون ساخته شده مخدوش کند و همه چیز را به هم بزند. شمع دوازدهم می‌تواند آخرین شمع بر کیک مذاکرات هسته‌ای باشد و اکنون طرفین بیش از هر زمان دیگری به فوت کردن آن نزدیک شده‌اند. با این اوصاف همه چیز در نقطه نهایی و غایی خود قرار گرفته است، بویژه که 2 قطب اصلی ماجرا به عنوان پیش درآمد مذاکرات در برابر هم قرار گرفته‌اند و همگان می‌دانند با توجه به هژمونی ایالات متحده در نظام تک قطبی جهانی این آنها هستند که باید از سوی 1+5 چراغ سبز نشان دهند. البته دیپلمات‌های ایرانی با نگاه به شرق و حتی تروییکای اروپایی خواستار نقش آفرینی تاثیرگذار آنان در روند مذاکرات، فارغ از میدان داری ایالات متحده نیز هستند.

روزنامه آرمان با انعکاس عنوان با 1+5 حتما به تفاهم می‌رسیم، نوشت: دیشب بار دیگر رییس جمهور با مردم سخن گفت و امید رمز اظهارات دیروز حسن روحانی بود. اطمینان می‌داد که دولت یازدهم هیچگاه در اتخاذ تصمیمات، انفرادی و بدون نظر کارشناسی عمل نخواهد کرد تا بواسطه این گفته، لبخند بر لب مخاطبان بیاورد که دیگر شاهد اقداماتی نخواهند بود که پس از آن کارشناسان بگویند اگر نظرات ما دریافت می‌شد مشکلی پیش نمی‌آمد. روحانی با تاکید بر اینکه سیاست خارجی ما حرکت و گامی روبه جلو برداشته است، اظهار کرد: بحث هسته‌ای یکی از مباحث مهم کشور است و ما درگام نخست موفق شدیم به توافقی موقت دست پیدا کنیم. الان کار بزرگی پیش رو داریم و آن توافق نهایی است که کار بسیار بزرگی است؛ چرا که این موضوع از سال 81 تا به امروز 12سال میان ایران و کشورهای بزرگ جهان محل بحث بوده است. وی با بیان اینکه یک معضل 12 ساله را نمی‌توان یک روزه و یک ماهه حل کرد اظهار کرد: گام‌هایی که تا به امروز برداشته‌ایم، گام‌های خوبی بوده است، ما امروز در کلیات موضوع به اتفاق نظر با 1+5 رسیده‌ایم. روحانی با بیان اینکه ما هنوز راجع به جزییات هسته‌ای ایران بحث‌های زیادی داریم اضافه کرد: امروز 1+5 قبول کرده است که موضوع هسته‌ای ایران و حق ایران را به رسمیت بشناسد و درباره این مساله جای هیچ بحثی وجود ندارد، حال اینکه برای چند سال ایران باید چه مسایل و چه شرایطی را آن هم محدود بپذیرد، مساله‌ای است که مورد بحث طرفین است.

این روزنامه با انتخاب عنوان مناطق آزاد دالان واردات شده‌اند به نقل از دبیر شورای مناطق آزاد نوشت: یکی از انتقادات به جا به مناطق آزاد این است که این مناطق باید سر پل تولید، صادرات و فناوری باشد اما در حال حاضر به مراکز و دالان‌های واردات تبدیل شده است. او با تاکید بر اینکه شرایط بین المللی هر روز بهتر می‌شود و امید است منطقه‌های آزاد به نقطه‌ای برسد که فعالیت‌های عملیاتی در آنها صورت گیرد گفت: در مناطق آزاد قوانین پولی و بانکی سرزمین اصلی جاری نیست و برای خود دارای دستوالعمل‌های ویژه‌ای است که رییس کل بانک مرکزی در این رابطه مساعده ویژه‌ای داشته‌اند.

حادثه بعد از سقوط، تیتر دیگر روزنامه آرمان است. شنبه شب بود که خبر رسید یک فروند هواپیمای نیروی انتظامی که برای بررسی موضوع حادثه سراوان از مقصد تهران به زاهدان رهسپار شده بود از رادار محو شد. ساعات پایانی شب خبر آمد که لاشه هواپیمای توربو کوماندور متعلق به نیروی انتظامی در ارتفاعات سبزپوشان زاهدان پیدا شده و ساعتی بعد خبر شهادت 7 دلاور ایرانی از سوی مراجع رسمی تایید شد. سردار رحیمی، فرمانده انتظامی سیستان گفت: سرنشینان هواپیمای ناجا از مسوولان بازرسی ناجا بودند که برای بررسی حادثه سراوان به محل اعزام شده بودند. کاملا مشخص است که سقوط به دلیل نقص فنی هواپیما رخ داده است. در مرحله اول تشخیص این است که هر 2 موتور هواپیما از کار افتاده و خلبان تلاش کرده در جای مناسب فرود بیاید اما نتوانسته و به تپه‌ها برخورد کرده و هواپیما متلاشی شده که تمامی قطعات آن در محل حادثه پیدا شده است.

این روزنامه با برجسته کردن موضوع واقعه غدیر منطق مستحکم اسلام در نفی نگاه سکولار است، نوشت: حضرت آیت ا... خامنه‌ای با اشاره به تبلیغات هدفمند دشمنان امت اسلامی برای جداکردن اسلام از سیاست و منحصرکردن دین شریف در مسایل شخصی و خصوصی افزودند: واقعه غدیرخم، منطق روشن و مستحکم اسلام در نفی این نگاه سکولار است چراکه غدیرخم مظهر توجه و تاکید اسلام بر حکومتداری و سیاست به شمار می‌رود. مقام معظم رهبری با نفی نگاهی که مساله نصب امیرمومنان بدست پیامبر عظیم الشان اسلام را فقط به معنای نصب جنبه‌های معنوی می‌داند، افزودند: جنبه‌های معنوی قابل نصب نیست و معنای حقیقی این واقعه مبارک، توجه به امر حکومت و مدیریت جامعه است و این درس بزرگ غدیر برای مسلمانان است. 

مقام معظم رهبری با نفی نگاهی که مساله نصب امیرمومنان بدست پیامبر عظیم الشان اسلام را فقط به معنای نصب جنبه‌های معنوی می‌داند، افزودند: جنبه‌های معنوی قابل نصب نیست و معنای حقیقی این واقعه مبارک، توجه به امر حکومت و مدیریت جامعه است و این درس بزرگ غدیر برای مسلمانان است.