به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۸ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۵۶۳۵۶
آرمان در یک نگاه

چرخش پاییزی آیت ا... مصباح یزدی

گروه سیاسی: روزنامه آرمان در شماره روز سه شنبه به بازتاب عنوان‌های سکوت معنادار احمدی نژاد سخنان جنجالی مرتضوی و مرزها مشخص شد پرداخت.
چرخش پاییزی آیت ا... مصباح یزدی
این روزنامه تیتر یک را به موضوع سکوت معنادار احمدی نژاد سخنان جنجالی مرتضوی، اختصاص داد و نوشت: کیست که نداند محمود احمدی نژاد در دوران هشت ساله ریاست جمهوری به برون نمایی عیان رسانه‌ای به هر طریق و نحوی از انحاء علاقه مند بوده و از اساس بخش جدا نشدنی رفتارورزی سیاسی وی به بیان اظهارات جنجالی و موج سازی رسانه‌ای اختصاص داشت. حال همان فردی که «بگم؛ بگم» هایش شهره آفاق و انفس بود مهر سکوت بر لب زده و در پاسخ به خبرنگاران تنها لبخند می‌زند. نام سعید مرتضوی دادستان پیشین و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در دولت محمود احمدی نژاد، در سه پرونده پرسر و صدا و جنجالی به عنوان متهم مطرح است. پرونده کهریزک، تحقیق و تفحص 80هزار صفحه‌ای مجلس پیرامون تخلفات در سازمان تامین اجتماعی که به قوه قضاییه ارجاع داده شده و مراحل رسیدگی را طی می‌کند و دیگری شکایت وکلای کارگران پیرامون تخلفات متعدد در دوران مدیریتی در سازمان تامین اجتماعی. مرتضوی اما همانند همیشه و در میان محافظان به جمع خبرنگاران آمده و سینه را سپر کرده و با جسارت مثال زدنی، گفت: ذره‌ای در سازمان تامین اجتماعی تخلف رخ نداده است.

روزنامه آرمان با انعکاس عنوان مرزها مشخص شد، نوشت: ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان پنج کشور ساحلی دریای خزر هستند که در یکی از جدی‌ترین نشست‌های خود به رایزنی پیرامون مرزهایی پرداختند که از 1941 تا کنون رژیم حقوقی ندارد و مرزهایش مشخص نیست. پس از 23 سال چانه زنی کشورهای حاشیه دریای خزر در اجلاس چهارم، مرزها مشخص شد. آنچنان که پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری در صفحه شخصی خود نوشت؛ به دنبال توافق روسای جمهور کشورهای ساحلی خزر در اجلاس سوم سران در باکو برای تجدید حدود مناطق سطح دریای خزر، در اجلاس چهارم سران، عرض منطقه حاکمیت ملی 15 مایل دریایی و عرض منطقه انحصاری ماهیگیری 10 مایل (مجموعا 25 مایل) تعیین شد. وی اضافه کرد: مابقی دریا به عنوان پهنه مشترک تعیین شد که بین 5 کشور مشترک خواهد بود.

این روزنامه با انتخاب عنوان نیویورک، پلی به توافق بزرگ نوشت: شاید بسیاری گمان می‌برند که با توجه به عدم توافق در نیویورک و اظهاراتی که خبر از اختلافات اساسی میان طرفین می‌دهد، مذاکرات نیویورک بدون دستاورد پایان پذیرفته است. نکته‌ای که سیدعباس عراقچی بطور تلویحی آن را رد کرده و شواهد نیز گواه مساله دیگری است. وی درباره مذاکرات نیویورک به خبرگزاری کیودو ژاپن می‌گوید: ما توانستیم در یک فضای سازنده به درکی به مراتب بهتر برسیم اما اختلافات بر سر مسایل اصلی هنوز به قوت خود باقی است. نکته آنجاست که اگر نیویورک را یک ایستگاه برای رسیدن به توافق نهایی و غایی هسته‌ای ببینیم، می‌توان وفق این اظهارنظر عراقچی کارایی آن را مثبت و قابل توجه دانست چرا که برای رسیدن به هر توافقی در هر زمینه و بعد زمانی و مکانی شناخت نسبت به نظرات و عقاید طرفین میز مذاکره و دستیابی به عمق مطالبات و خواسته‌های آنان مهم ترین مولفه بستر ساز رسیدن به توافقی جامع و مانع و فراگیر است.

چرخش پاییزی آیت ا... مصباح یزدی، تیتر دیگر روزنامه آرمان است. با دقت به اظهارات بیژن نوباوه از اعضای جبهه پایداری در مجلس شاید بتوان چند گمانه را مطرح کرد. یک نماینده حامی جبهه پایداری ضمن اینکه از نظر مثبت آیت ا... مصباح یزدی بر وحدت مجموعه اصولگرایی خبر می‌دهد، می‌گوید که اصولگرایان این بار ریسک ارایه چند لیست متفاوت را نمی‌کنند. وی در ارتباط با وحدت جریان اصولگرایی و برنامه‌های جبهه پایداری برای رسیدن به وحدت در این جریان گفت: در انتخابات مجلس نهم درست است که اصولگرایان لیست‌های متعددی داشتند اما می‌توان گفت که بیش از 60 درصد همه لیست‌ها دارای اسامی مشترکی بودند. من فکر می‌کنم که در دوره جدید این لیست‌ها به یکدیگر نزدیک تر شوند.

این روزنامه با برجسته کردن موضوع دلواپسان باز دلواپس شدند، نوشت: گروهی که نسبت به وضعیت عفاف و حجاب و نیز سیاست‌های فرهنگی دولت اعتراض داشتند، مقابل وزارت ارشاد تجمع کردند. تجمعی در اعتراض به وضعیت عفاف وحجاب درمقابل وزارت ارشاد برگزار شد. این تجمع ازحدود ساعت 16 دیروز آغاز شده بود و تجمع کنندگان خواستار توجه بیشتر وزارت ارشاد به بحث عفاف و حجاب بودند. برخی از تجمع کنندگان ازحوزه‌های علمیه استان تهران بودند و عده‌ای هم مدعی بودند به شکل خودجوش و مردمی به این تجمع پیوسته‌اند. تجمع کنندگان معتقد بودند علی جنتی نه تنها در طول یک سال اخیر برای فرهنگ و عفاف کشور کاری نکرده است بلکه به بی عفتی‌ها چراغ سبز نشان داده و در همایش‌هایی که زنان بدحجاب در آن هستند، حضور داشته است.