به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۲ - ۲۱:۴۱
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۹ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۴۳۵۲۳

ادای احترام چهره‌هاي مشهور به مایا آنجلو

گروه فرهنگ و هنر: شخصیت‌های مطرح هنری، ادبی و سیاسی از سرتاسر جهان پیام‌های تسلیت‌شان را به مناسبت درگذشت «مایا آنجلو» نویسنده و شاعر برنده پولیتزر آمریکایی منتشر کردند.
ادای احترام چهره‌هاي مشهور به مایا آنجلو
«جی.کی رولینگ‌»، «جاستین تیمبرلیک»،‌ «باراک اوباما» و «اوپرا ونیفری» از چهره‌هایی بین‌المللی هستند که برای از دست دادن، «مایا آنجلو» خالق کتاب «می‌دانم چرا پرنده قفسی آواز می‌خواند» پیام‌های غم‌انگیزی منتشر کرده و یاد وی را گرامی داشتند. نویسنده‌ی هفت‌گانه‌ی پرفروش «هری پاتر» یکی از جملاتی «آنجلو» را نقل کرد و در توییترش نوشت: «اگر همیشه سعی کنی عادی باشی‌، نمی‌دانی چقدر شگفت‌انگیز خواهی شد‌. مایا آنجلو واقعا شگفت‌انگیز بود.» باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز این نویسنده و فعال حقوق بشر را «یکی از درخشان‌ترین نورهای دوران» خود خواند.

وی که سال پیش مدال آزادی ریاست‌جمهوری را به آنجلو اعطا کرد، درباره‌ وی گفت: «او نویسنده‌ای درخشان‌، دوستی فوق‌العاده و زنی بی‌همتا بود.» «ماریا کری»،‌ «جاستین تیمبرلیک»،‌ «مری جی. بلیژ»‌، «ریحانا‌» و «اپرا وینفری» از دیگر چهره‌های معروفی هستند که یاد آنجلو را با پیام‌های تسلیت خود گرامی داشتند. «مایا آنجلو» که در خانه‌اش در ایالت کارولینای شمالی درگذشت، استاد دانشگاه و مسلط به شش زبان دنیا بود. وی یکی از چهره‌های درخشان فرهنگ آمریکا محسوب می‌شد که در عرصه‌های مختلف هنری آثار ماندگاری خلق کرد. آنجلو نخستین فیلمساز زن سیاه‌پوست آمریکا و برنده جایزه «تونی» در حوزه نمایشنامه‌نویسی بود که ده‌ها جایزه در حوزه‌های گوناگون هنر و فرهنگ دریافت کرد.

وی که در مناطق سیاه‌پوست‌نشین ایالت آرکانزاس بزرگ شده بود، با پذیرش همه سختی‌ها از جمله فقر، به تحصیلات خود ادامه داد و توانست نخستین آلبوم موسیقی‌اش «کلایپسو لیدی» را منتشر کند. او در همان سال‌ها با اقامت در محله «هارلم» نیویورک به نوشتن داستان و نمایشنامه پرداخت. وی که سال‌ها به تدریس در دانشگاه‌های آمریکا مشغول بود، مدتی را در آفریقا به سر برد و به فعالیت‌های مطبوعاتی و دانشگاهی رو آورد و با «مارتین لوترکینگ»، رهبر جنبش مدنی سیاهان آمریکا همکاری داشت.

به گزارش لس آنجلس تایمز‌، "آنجلو" یکی از سرشناس‌ترین صداهای ادبی در نیم‌قرن گذشته در آمریکا بود که بیش از هر چیز با کتاب خاطراتش «می‌دانم چرا پرنده قفسی می‌خواند» در سال1969 به شهرت رسید. این کتاب نخستین جلد از مجموعه هفت جلدی خود زندگینامه‌ نوشت و او بود که زندگی او را از کودکی‌اش در سال‌های دهه ۱۹۳۰ روایت می‌کرد. «می‌دانم چرا پرنده قفسی می‌خواند» به موضوعاتی چون نژادپرستی و دردهای خانوادگی در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی‌اش می‌پردازد و مدت دو سال در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های آمریکا قرار داشت. «پیش از مرگم فقط یک لیوان آب خنک به من بده» (۱۹۷۱)، «و من همچنان طلوع می‌کنم» (۱۹۷۸) از مجموعه اشعار آنجلو هستند.

شعر او با عنوان «نبض صبح» که برای مراسم تحلیف نخستین دوره ریاست جمهوری «بیل کلینتون» سروده بود، تاکنون بیش از یک میلیون نسخه در آمریکا فروش داشته است. آنجلو که طی سال‌ها فعالیت ادبی بیش از 30 مدرک افتخاری دریافت کرد، در سال 2000 مدال ملی هنر را دریافت کرد. در سال 2008 مدال افتخار لینکلون را به گردن آوریخت و در سال 2011 مدال آزادی ریاست جمهوری را از باراک اوباما گرفت.
مرجع : ايسنا