به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۰:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۲ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۴۶۴۶۶۷

گره خوردن حیات سیاسی نتانیاهو به جنگ 

گره خوردن حیات سیاسی نتانیاهو به جنگ 
گروه بین الملل: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در حالی از طرف آمریکا به عنوان نزدیکترین متحد کشورش برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه تحت فشار قرار دارد که دیگر شرکایش در دولت ائتلافی او را تهدید به فروپاشی دولت در صورت عدم حمله به رفح کرده‌اند.
ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل روز دوشنبه گفت بنیامین نتانیاهو در صورت پایان جنگ غزه و عدم حمله ارتش اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه دیگر نخست‌وزیر نخواهد بود. ایتامار بن گویر، وزیر جنجالی دولت ائتلافی اسرائیل با گرایش راست افراطی است. 
بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل و دیگر شریک ائتلافی بنیامین نتانیاهو نیز وزرا و نمایندگان همسو با خود در کنست (پارلمان اسرائیل) را برای مشورت در مورد آینده دولت ائتلافی فراخوانده است. بتسالل اسموتریچ نیز مانند ایتامار بن گویر گرایش راست افراطی دارد و حزب  «صهیونیست مذهبی» را رهبری می‌کند. 
این در حالی است که گزارش‌ها از «پیشرفت محسوس» مذاکرات غیرمستقیم با میانجیگری مصر، قطر و آمریکا برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه حکایت دارد. 
بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائيل که رقیب جدی بنیامین نتانیاهو در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام محسوب می‌شود چند روز پیش خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه سپتامبر شده بود.
همزمان با این تحولات اعتراض‌ها به عملکرد دولت بنیامین نتانیاهو و درخواست‌ برای آزادی گروگان‌ها در اسرائیل ادامه دارد. 
بنیامین نتانیاهو سال‌ها خود را در عرصه سیاست اسرائیل به عنوان تنها سیاستمداری که قادر به تامین امنیت این کشور است معرفی می‌کرد. او اکنون در صورت پایان جنگ غزه باید پاسخگوی بزرگترین شکست اطلاعاتی و امنیتی کشورش طی دهه‌های اخیر یعنی حمله روز هفت اکتبر گروه حماس باشد. 
انتظار می‌رود که پس از پایان جنگ یک کمیسیون تحقیق در مورد کاستی‌هایی که زمینه‌ساز حمله هفت اکتبر به اسرائیل شد تشکیل شود. این کمیسیون تحقیق احتمالا مشابه کمیسیونی خواهد بود که پس از جنگ یوم کیپور در اسرائیل تشکیل شد. گلدا مایر، نخست‌وزیر وقت اسرائیل پس از انتشار گزارش این کمیسیون در انتخابات سال ۱۹۷۳ شکست خورد و از قدرت کنار رفت. 
بنیامین نتانیاهو و وزرای دولتش در صورت تشکیل کمیسیون تحقیق باید در مورد عملکردشان در روزها و ماه‌های منتهی به حمله هفت اکتبر و همچنین روزهای پس از آن پاسخ دهند. یکی از انتقادهایی که در اسرائیل علیه عملکرد دولت و ارتش این کشور مطرح می‌شود عدم واکنش سریع نیروهای نظامی به حمله روز هفت اکتبر است. بسیاری از نظامیان اسرائیلی در آن روز به دستور وزرای راست افراطی دولت برای حفاظت از شهرک‌نشینان به کرانه باختری رود اردن اعزام شده بودند. 
بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که نتیجه بررسی‌های کمیسیون تحقیق در مورد حمله روز هفت اکتبر به شدت به ضرر بنیامین نتانیاهو خواهد بود. به همین دلیل هم به نظر می‌رسد که نخست‌وزیر اسرائیل در نظر دارد تا حد امکان تشکیل چنین کمیسیونی را با ادامه دادن جنگ یا حتی گسترش آن به تعویق بیاندازد.
بنیامین نتانیاهو با تداوم جنگ غزه می‌تواند به کسب پیروزی‌هایی مانند کشتن رهبران ارشد حماس از جمله یحیی سنوار امیدوار باشد تا به این ترتیب ورق را در عرصه سیاست داخلی تا حدودی به نفع خود برگرداند.
با این حال هدف اصلی تعیین شده از سوی نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر نابودی کامل حماس دست نیافتنی به نظر می‌رسد. 
در همین چهارچوب به نظر می‌رسد نخست‌وزیر اسرائیل ابایی از گسترش جنگ به دیگر مناطق خاورمیانه ندارد. درگیری گسترده‌تر در منطقه با ایران یا گروه‌های مورد حمایت تهران این امکان را به بنیامین نتانیاهو خواهد داد تا هم با توجه به شرایط اضطراری ناشی از درگیری نظامی شرایط را در عرصه سیاست داخلی به نفع خود تغییر دهد و هم احیانا دستاوردی نظامی کسب کند.
هرگونه دستاورد نظامی در جنگ با ایران یا گروه‌های تحت حمایت تهران ابزار تبلیغاتی مناسبی برای بنیامین نتانیاهو در عرصه کارزار انتخابات پارلمانی خواهد بود. 
نتایج نظرسنجی‌های انجام شده در اسرائیل نشان می‌دهد که ائتلاف حاکم به رهبری حزب لیکود در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام اکثریت خود را در کنست از دست خواهد داد.
بنا به این نظرسنجی‌ها که همزمان با گذشت شش ماه از حمله حماس به اسرائیل انجام شده است ائتلاف «اتحاد ملی» به رهبری بنی گانتس بیشترین تعداد کرسی‌ها را در پارلمان به دست خواهد آورد. 
تلاش‌های بنیامین نتانیاهو برای جلوگیری از برگزاری انتخابات زودهنگام از طریق تداوم جنگ یا گسترش آن را می‌توان با نتیجه همین نظرسنجی‌ها مرتبط دانست. 
نخست‌وزیر اسرائیل علاوه بر این در صورت از دست دادن قدرت با چالش‌های قضایی متعدد در پرونده‌هایی که در آنها به «فساد مالی» متهم است روبرو خواهد شد.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها