به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۰:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۲ ساعت ۱۹:۵۲
کد مطلب : ۴۶۴۷۶۹

محدودیت صادرات ۵۴ کالا به اسرائیل 

محدودیت صادرات ۵۴ کالا به اسرائیل 
گروه بین الملل: وزارت بازرگانی ترکیه گفت که صادرات ۵۴ گروه کالا به اسرائیل را محدود کرده است. فهرست اعلام شده وزارت بازرگانی ترکیه شامل اقلام مختلف است؛ از میل‌گرد گرفته تا صفحه فولادی، سنگ مرمر و کاشی سرامیک.
به گفته وزارت بازرگانی ترکیه، محدودیت صادرات این اقلام تا زمانی که اسرائیل در غزه آتش‌بس اعلام نکند، به قوت خود باقی خواهد ماند.
این وزارت‌خانه اعلام کرده که دولت ترکیه تصمیم گرفته است در مرحله اول صادرات ۵۴ گروه کالا به اسرائیل را از روز  ۲۱ فروردین محدود کند.
هر چند در اطلاعیه منتشر شده از «محدودیت صادرات» سخن گفته شده اما در عمل صادرات این اقلام به اسرئیل غیرممکن خواهد شد.
در واکنش به این تصمیم، اسرائیل گفته است که «اقدامات متقابلی در راستای آسیب به اقتصاد ترکیه» اتخاذ خواهد کرد.
در بیانیه وزارت بازرگانی ترکیه آمده است که این کشور «پس از شروع حملات اسرائیل به غزه، به کمک مردم غزه شتافت» و افزوده است که ترکیه ده‌ها هزار تن کمک بشردوستانه با کشتی‌ و هواپیماها برای آنها ارسال کرد که این کمک‌ها شامل «غذا، اقلام بهداشتی، همراه با کمک های پزشکی و انتقال چند هزار بیمار» بود.
این وزارت‌خانه همچنین اعلام کرده است که «اسرائیل به نقض آشکار قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهد.»
وزارت بازرگانی ترکیه می‌گوید که مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیوان بین‌المللی دادگستری از نظر قانونی لازم‌الاجراست، و افزوده است که «ترکیه بارها اعلام کرده است که همه این تصمیمات را به اجرا خواهد گذاشت.»در زمان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ترکیه، دولت این کشور با انتقاد مخالفان در مورد تجارت با اسرائیل مواجه بود.
قبل از انتخابات محلی اخیر، حزب رفاه شرط همکاری با حزب ائتلاف خلق را «برکناری سفیر اسرائیل و توقف کامل تجارت با اسرائیل» اعلام کرده بود.
ایسرائیل کاتص، وزیر امور خارجه اسرائیل در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به تصمیم ترکیه واکنش نشان داده است.
 کاتص با اعلام اینکه رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، «بار دیگر منافع اقتصادی مردم ترکیه را قربانی حمایت خود از حماس کرده است» گفت که «اسرائیل در برابر خشونت و باج‌خواهی سر تسلیم فرود نمی‌آورد، نقض یک‌ جانبه توافق تجاری را تحمل نخواهد کرد اما به اقدامی علیه ترکیه دست خواهد زد که به اقتصاد ترکیه آسیب وارد کند.»
او افزوده است «اسرائیل به اتخاذ تدابیر پیشگیرانه دست خواهد زد.»
کاتص افزود که این اقدامات از جمله شامل «تهیه فهرستی از محصولاتی است که از اقلام صادراتی اسرائیل به ترکیه حذف خواهد شد و همچنین شامل توقف سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق تماس با موسسات ذینفع در ایالات متحده، جلوگیری از واردات محصولاتی از ترکیه و اعمال تحریم علیه ترکیه» خواهد بود.
سازمان آمار ترکیه گفته است که اسرائیل با واردات ۵/۴ میلیارد دلار کالا از ترکیه در سال ۲۰۲۳ در رتبه سیزدهم مشتریان بزرگ اقلام صادراتی این کشور قرار داشت.
بر اساس داده‌های اتحادیه صادرکنندگان ترکیه، صادرات این کشور به اسرائیل در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۲۱‌/۶ درصد کاهش یافت.
هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه هم اعلام کرد که دولت کشورش تصمیم گرفته است که به رشته اقداماتی علیه اسرائیل دست بزند.
 فیدان با اعلام اینکه اسرائیل درخواست ترکیه برای ارسال کمک‌ به غزه از مسیر هوایی را رد کرده است، گفت: «ما درخواست خود را برای مشارکت در عملیات هوایی کمک‌رسانی بشردوستانه با هواپیماهای باری متعلق به نیروی هوایی خود به اسرائیل اعلام کردیم که مورد استقبال دولت اردن قرار گرفت اما اسرائیل آن را رد کرد.»
او با بیان اینکه در برابر این اقدام، دولت ترکیه تصمیم گرفت به یک رشته اقدامات جدید علیه اسرائیل دست بزند گفت: «این اقدامات که مورد تایید رئیس جمهور کشورمان قرار گرفته بلافاصله به صورت گام به گام اجرا می‌شود و تا زمانی که اسرائیل آتش‌بس اعلام نکند و کمک‌های بشردوستانه بدون وقفه به غزه نرسد، اجرای این تصمیم ادامه خواهد یافت.»
نامیک تان، سفیر سابق ترکیه در آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس از اظهارات فیدان انتقاد کرده و گفته است: «یکی از بزرگترین اشتباهات این است که سیاست خارجی را بر اساس ملاحظات سیاست داخلی، احساسات پایگاه حزبی و انگیزه‌های ایدئولوژیک شکل دهیم. دیپلماسی مبتنی بر ایدئولوژی، با گذشت زمان، همه شما را نابود خواهد کرد.»
او افزوده است «این اقدام شما را به یکی از دو طرف مناقشه تبدیل می‌کند.»
فهرست اقلام ممنوعه بسیاری از کالاها را شامل می‌شود؛ از آلومینیوم گرفته تا صفحه فولاد تخت و از بنزین هواپیما تا سوخت موتور جت.
اعلام شده است که این تصمیم تا زمانی که اسرائیل در غزه آتش‌بس فوری اعلام نکند و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به میزان کافی و بدون وقفه به نوار غزه را ندهد، به قوت خود باقی خواهد ماند.وزارت بازرگانی ترکیه اعلام کرده است: «اساسا کشور ما از مدت‌ها قبل اجازه فروش کالا یا خدماتی را که بتوان از آنها برای مقاصد نظامی استفاده کرد، به اسرائیل نداده و این اقلام را به این کشور صادر نکرده است.»

فهرست کالاهایی که ترکیه صادرات آنها به اسرائیل را متوقف کرده است
پروفیل‌ آلومینیوم
سیم آلومینیوم
رنگ
پروفیل، میله و سیم مسی
میکسر بتون
لوله و اتصالات فولادی
میله فولادی
ظروف و کانتینرهای فولادی
قطعات ساخت پل فولادی
برج‌های فولادی
پروفیل فولاد
سیمان
بلوک و تکه‌های سیمانی، بتونی یا ساخته شده از سنگ مصنوعی
کلیه مصالح ساختمانی ساخته شده از آهن و فولاد
انواع سیم‌های آهنی و فولادی
ابزار حفاری
کابل برق
تابلو برق
کاشی
کابل فیبر نوری و هادی‌های برق
لیفتراک
سنگ گرانیت
طناب و کابل
محصولات سخت افزاری
روغن هیدرولیک
میل‌گرد
ماشین‌آلات ساختمانی
مواد عایق ساختمانی
شیشه مورد استفاده در ساخت و ساز
ترکیبات شیمیایی
کود شیمیایی
کلینکر
سطل، ملاقه، بیل، چنگک و قلاب
گوگرد
روغن معدنی
زنجیر غلطک
سنگ مرمر
ماشین آلات فرآوری فلزات
مواد شیمیایی مورد استفاده در پردازش فلزات
کودهای معدنی
روغن موتور
پالت
لوله‌های پلاستیکی
پانل
سرامیک
حلال رنگ(استون)
ماشین کشش سیم
اره موتوری و برقی
آجر
بنزین هواپیما و سوخت موتور جت
لاک‌ها
جرثقیل
انواع چسب
محصولات ساخته شده از صفحه فولاد
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها