به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ ساعت ۲۳:۱۵
کد مطلب : ۹۸۸۸۳
تائید صلاحیت 40درصد کاندیداهای مجلس

60درصد کاندیداهای‌مجلس تاييدصلاحيت نشدند

گروه سياسي: 40 درصد داوطلبان نمايندگي دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در هيئت نظارت استان‌ها تأييد شده‌اند.
60درصد کاندیداهای‌مجلس تاييدصلاحيت نشدند
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، به نقل از شوراي نگهبان قانون اساسي بر اين اساس، صلاحيت حدود 30 درصد از داوطلبان احراز نشد و حدود 25 درصد از داوطلبان نيز رد صلاحيت شدند. شماري از داوطلبان نيز انصراف دادند در عين حال با توجه به بررسي مجدد به شکايات داوطلبان، احتمال دارد تعدادي به تأييد صلاحيت ها اضافه شود.

دلایل رد صلاحیت کاندیداهای مجلس از زبان شورای نگهبان
در همين حال سخنگوی شورای نگهبان هم از تایید صلاحیت قریب به 40 درصد از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی خبر داد. نجات‌الله ابراهیمیان كه روز شنبه از سمت خود استعفا داده بود، ادامه داد:‌ افرادی که صلاحیت آن‌ها احراز نشده است شامل چند گروه می‌شوند؛ یک گروه مربوط به افرادی است که در دوره‌های قبلی رد صلاحیت شده بودند و مجددا در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند.

وی تصریح کرد:‌ گروه بعدی مربوط به اشخاصی می شود که اگر کمی در مرحله هیات اجرایی دقت می شد پرونده‌های این افراد به هیات‌های نظارت منتقل نمی‌شد. مثلا افرادی بودند که مدرک تحصیلی‌شان معتبر نبود و یا سابقه کیفری روشنی داشتند. همچنین تعدادی شرایط سنی مناسب را نداشتند که این افراد صلاحیت‌شان احراز نشد. وی خاطرنشان کرد: تعداد دیگری از افراد با توجه به فرصت کمی که داشتیم احراز صلاحیتشان با توجه به مستندات پرونده‌شان ممکن نبود.

گفتني اينكه روز شنبه خبرگزاری اصولگرای تسنیم به نقل از «برخی منابع غیررسمی» ادعا کرده بود که از میان ۱۲هزار و ۱۲۳ نفری که برای نامزدی در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرده بودند، تاکنون بیش از ۹۰۰ نفر در طول روند بررسی صلاحیت‌ها انصراف داده‌اند و از تعداد باقی‌مانده، حدود یک‌سوم ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات اسفند صلاحیتشان احراز شده است. در واقع از ۱۲۱۲۳ نفر، ۹۰۰ نفر انصراف داده و ۱۱۲۲۳ باقی می مانند که از این تعداد، یک سوم فقط تایید شده اند، یعنی ۳۷۴۱ نفر.

ردصلاحيت اغلب اصلاح‌طلبان در استان‌ها
 برخي خبرها حكايت از رد صلاحيت گسترده داوطلبان اصلاح‌طلب، حاميان احمدي‌نژاد و حتي نزديكان به دولت در استان‌ها دارد. در مرحله اول بررسي صلاحيت‌ها كه نقش اصلي در آنها را استعلام‌هاي 4 نهاد رسمي ايفا مي‌كرد درصد بالايي از داوطلبان تاييد صلاحيت شده بودند كه همين امر خشم اصولگرايان افراطي و رسانه‌هاي نزديك به آنها را در پي داشت به نحوي كه صراحتا از شوراي نگهبان درخواست نمودند كانديداهاي نزديك به اصلاح‌طلبان و دولت را ردصلاحيت نمايند!

خبرها حاكيست كه تمامي و يا درصد بالايي از کاندیداهای اصلاح‌طلب رد صلاحیت شدند. برخي منابع غيررسمي گفته‌اند: صلاحيت تعداد زيادي از فعالان شاخص سياسي كه كانديداي نمايندگي مجلس دهم شده بودند از جمله علی مطهری و مصطفی معین رد شده‌ است. در بين چهره هاي شاخص حامي احمدي‌نژاد نيز گفته مي‌شود زاکانی، رسايي، كوچك‌زاده (سه نماينده كنوني مجلس) رد صلاحیت شده اند. همچنين گفته مي‌شود تعداد قابل توجهي از نمایندگان فعلی مجلس هم ردصلاحیت شده‌اند.