به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۳:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۱۵۸۹۲

مقصر شما نیستید، اسب‌چموش‌قدرت است

محمد باقر محسنی ساروی
گروه سياسي: مقصر شما نیستید. اسب چموش قدرت و شتر رهوار منصب اینگونه است. بویژه اگر از ظرفیت‌هاي اخلاق فردی تهی باشیم یا خدای ناکرده نقطه ضعفی از ما داشته باشند. از دست‌هايي برای بالا رفتن کمک مي‌گیریم. پا بر شانه‌هايي مي‌گذاریم اما پس از نیل به مقصود، به سر صاحب آن دست‌ها و شانه‌ها مي‌کوبیم. این کار شما خیلی عجیب و جدید نبود.

برای یادآوری شما به سال 84 و قبل از آن برمی گردم و از جبهه ی رقیب مثال مي‌زنم. دکتر محمود احمدی نژاد که یکی دو بار در لیست اصولگرایان به عنوان داوطلب نمایندگی مجلس حضور یافت و موفق به جلب آرای مردم نشد در سال 82 با استفاده از اجماع اصولگرایان در شورای شهر تهران و همچنین از مجرای حزب اصولگرای آبادگران به شهرداری پایتخت رسید.

او که رویایی شیرین تر در سر داشت در دوران شهرداری نیز همچنان به عقبه ی جناحی خود وفادار ماند تا انتخابات ریاست جمهوری 84 که توانست با اتکا به همان عقبه و البته برخی فاکتور‌هاي دیگر، خود را در مقام ریاست جمهور ببیند. پس از یکی دوسال اول و در دست گرفتن تمام جنبه‌ها و وجوه قوه مجریه، ساز مخالف نواختن آغاز کرد و در بسیاری موارد بر خلاف تشخیص حزب متبوع خود عمل مي‌کرد.

او در پاسخ به انتقادات همقطار‌هاي حزبی، خود را نیروی مردمی مي‌دانست که عضو هیچ حزبی و وامدار جریان اصولگرایی نیست- دقیقا نظیر این سخن را روز گذشته شما نیز بر زبان راندید. رفته رفته بسیاری از شیوخ و بزرگان اصولگرا مورد نوازش تیغ تیز زبان او قرار گرفتند – پیش بینی مي‌کنم شما نیز در آینده ای نزدیک دست به چنین اموری بزنید، خصوصا اينكه حالا صدا و سيمايي دربست در خدمت شماست كه به خاطر انتقام از اصلاح‌طلبان، تمام قد در خدمت شمايي است كه يك شبه بخاطر ضربه كاري كه به اصلاحات، وارد آورده‌ايد سوژه اول برنامه‌هاي خبري اش شده‌‌ايد! و البته شما هم از اين مسير مشهور مشهور كرده است!. آري همانطوری که در آغاز گفته شد این خاصیت لباده‌ی قدرت است که برعکس " لباس تقوا" عمل مي‌کند.

شما به عنوان فردی از جبهه اصلاح طلبان -هنوز هم عبارت خبری "الهه راستگو"، سر لیست اصلاح‌طلبان در سایت شخصی شما دیده مي‌شود - با اصول و مبانی این گفتمان بهتر از ما آشنا هستید و معنای تحزب را کامل‌تر از ما مي‌دانید و حتما مي‌دانید که یک فعال سیاسی منافع حزبی و فراکسیونی را بر منافع فردی و منافع ملی را بر منافع حزبی ترجبح مي‌دهد. مثل کاری که " آقای عارف " در انتخابات ریاست جمهوری اخیر انجام دادند. تشخیص این امر نیز با اجماع درون حزبی حاصل مي‌گردد. یک فعال سیاسی نیز به اصول مورد اتفاق حزب متبوع خود پایبند است و این پایبندی را عین اخلاق مي‌داند. رعایت راهبرد‌ها، اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت حزب یا جریان سیاسی پشتوانه ی شما، اصل اول و بدیهی اخلاق سیاسی است.

این عین بی اخلاقی است که فردی با استفاده از اعتبار یک جریان سیاسی وارد مدار قدرت شود، در کرسی‌هاي انتخابی یا انتصابی قرار بگیرد و پس از استقرار در جهت عکس اهداف و سیاست‌هاي آن جریان سیاسی گام بردارد یا به تشخیص خود عمل کند. هم شما و هم آقای "دنیامالی" گفته: "فردی که در لیست اصلاح طلبان بوده لزوما نیازی نیست به کاندیدای اصلاح طلبان رای دهد". کالبد شکافی این سخن یعنی روزی که منافع شما ایجاب مي‌کرد خود را اصلاح طلب نشان دادید و زمانی که بر خر مراد سوار شدید خود را ملزم به تصمیمات جمعی اصلاح طلبان نمي‌دانید. این نمود عملی یکی از نصایح "نیکولو ماکیاول" در کتاب "شهریار" در کشوری است که بزرگترین منتقد "ماکیاولیسم" و توسط فردی است که خود را مسلمان و "راستگو" مي‌داند.

خود حضرتعالی نیک مي‌دانید اگر نبود رای مردم به لیست اصلاح طلبان و اگر نام شما در آن لسیت قرار نداشت شما هرگز به شورای شهر تهران راه نمي‌یافتید. برای شورای هماهنگی اصلاحات نیز این تجربه ی خوبی بود تا گام به گام که به انتخابات مجلس 94 نزدیک مي‌شویم در این زمینه دقیق تر عمل کند و حتی مرام نامه و پروتکلی تنظیم و از کاندیدای مورد تایید خود امضا بگیرد تا این داستان در مجلس بعدی تکرار نشود. به امید رعایت اخلاق سیاسی

حامد
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۰۸:۳۵
درود بر بهار نیوز و نویسندگان توانا و با سوادی مثل آقای محسنی که با زبانی شیوا و ادبیاتی متواضعانه سخن می گویند (126264)
محمدرضا زارع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۰۸:۵۵
خیانت بهتر است یا دیکتاتوری؟چرا این زاویه و دیدگاه را قبل از انتخابات بیان نکردید؟
چرا قبل از رای گیری از هاشمی حمایت کردید؟
شما که میدانستید به قول خودتان از سوی تندروهای اصلاح طلب هم حمایت میشوید،چرا در لیست قرار گرفته اید؟خانوم راستگو،وعده ی ما انتخابات بعد.این اتهاماتی که زدید را مرور کنید که آیا به اصلاح طلبان می چسبد یا اصول گرایان؟نگاهی به عملکرد شهرداری در این هشت سال بیندازید و بعد از آقای قالیباف دفاع کنید.لطفا نامه های سرگشاده خود را خود تنظیم کنید تا کمی از تناقض گویی در آم کاسته شود.بی تدبیری و بی تجربگی کردید و تاوان آنرا خواهید داد.من یک رای دهنده ای بودم که ساعتها برای لیست اصلاح طلبان وقت گذاشتم و تبلیغ کردم،هیچگون چشم داشتی هم ندارم و سالهاست که یک پست کوچک سازمانی در یکی از شرکتهای خودرو سازی دارم و خدا را شاکرم که سالم کار کرده ام و در شذف بازنشستگی هستم.لطفا فقط رسانه ها را معترض قلمداد نکنید،شما از جایگاهتان سوء استفاده کردیده،شما از اعتماد دیگران سوء استفاده کرده اید.من به شما قول میدهم در انتخابات آینده،شخصا در جلوی ستاد انتخاباتی شما می ایستم و علیه تان تبلیغ میکنم.من با نام واقعی و آدرس جیمیل این مطالب را گذاشته ام که تا تصور نکنید فقط رسانه ها به شما اعتراض کرده اند.من ساعتها وقت گذاشته که مردم تشویق به رای به لیست اصلاح طلبان بدهند و نمیدانید که چقدر زمان رای، بدنبال اسامی و حتی کد انتخاباتی ها گشته ام.زمانیکه نماینده ی شورای نگهبان به من توصیه کرد که کد انتخاباتی الزامی نیست،باز هم برای اینکه اشتباهی نشود،کدها را هم وارد کردم.حیف،بی نهایت دلم سوخت که چرا به شما رای داده ام.(از سایت بهار خواهش میکنم نظر مرا نادیده نگیرند و در صفحه قرار دهند، چون ما به این نماینده ی خود دسترسی نداریم و بدتر اینکه اعتمادمان را از دست داده ایم) (126266)
mk
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۰:۰۷
قربون دشمن برم که تو روت نگاه میکنه میگه دشمنتم می خوام سر به تنت نباشه تکلیفت روشنه میدونی با کی طرفی اما وا حسینا که مدعی دوستی از پشت خنجر رو تا دسته فرو کنه تو کمرت...
من مطمئنم برادران اصولگرا که اگر حتما و باید ذره ای انصاف داشته باشندحتما این حرکت وناجوانمردی رو نکوهش می کنند (126279)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۰:۲۶
از برادران خانم "راستگو" که پیمانکار شهرداری هستند، نیز گزارشی تهیه کنید تا "منافع مردم" که ایشون میگن مشخص بشه منافع کیه! (126291)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۰:۵۴
قسم ها بشکند، آرا بریزد
وطن گردد به کام ِ خالی بافان! (126297)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۱:۳۸
چو محرم شدی ایمن از خود مباش
که محرم به یک نقطه مجرم شود (126317)
غلامرضا
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۱:۴۰
خانم راستگو :
تو را تیشه دادم که هیزم شکن
ندادم که دیوار مسجد بکن (126319)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۱:۴۱
اینگونه افراد قدرت طلب چند صباحی میمانند بعد بشدت محو میشوند . سرنوشت احمدی نژاد در قیاسی بزرگتر باید آیینه عبرت اینان باشد.
ولی بهتر است بیشتر از این وقت و انرژی خود را صرف اینچنین افرادی نکنیم . اینگونه افراد ارزش بیشتر از این را ندارند! (126320)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۱:۵۰
خود حضرتعالی نیک مي‌دانید اگر نبود رای مردم به لیست اصلاح طلبان و اگر نام شما در آن لسیت قرار نداشت شما هرگز به شورای شهر تهران راه نمي‌یافتید.

این عین بی اخلاقی است که فردی با استفاده از اعتبار یک جریان سیاسی وارد مدار قدرت شود، در کرسی‌هاي انتخابی یا انتصابی قرار بگیرد و پس از استقرار در جهت عکس اهداف و سیاست‌هاي آن جریان سیاسی گام بردارد یا به تشخیص خود عمل کند. (126324)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۲:۲۹
تا انديشه مريض کفن نشود/هرگز اين وطن، وطن نشود! (126342)
سام
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۲:۳۴
همین جا باید از اقای عارف تشکر کنم .که به خاطر منافع مردم کشید کنار و مثل این خانوم راستگو خیانت نکرد . (126346)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۳:۳۷
نگو راستگو حالم بد می شه یک چیز دیگر بکویید (126395)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۳:۵۵
ببين اوضاع مملكتو كه اين سياستمدارها چه گندي بهش زدند همه اشون خانوادگي از پدر وبرادر خواهر شوهر خواهر اومدن پستهاي مهم گرفتن هي پول خلق الله رو به جيب ميزنن هيچ قانوني نيست....اين داستان ادامه دارد (126406)
مهدی 92
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۲۳:۲۴
حالا یاد حمایتهای صداوسیما و ژستهای آقای حیدری در مصاحبه های با احمدی نژاد میافتم و وقتی احمدی نژاد میگفت میخواهد با فساد مبارزه کند و یا برای جوانان آزادی بیاورد چقدر ما زود باور میکردیم. (126644)