به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۹:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۴ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۴۶۰۷۱۷

چگونگی ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه 

چگونگی ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه 
گروه بین الملل: آمریکا قصد دارد برای کمک‌ رسانی به غزه از طریق یک اسکله شناور در دریا استفاده کند. این طرح با چالش‌های احتمالی لجستیکی و امنیتی همراه خواهد بود.
انتظار می‌رود بیش از ۱۰۰۰ نظامی آمریکایی در این عملیات شرکت کنند، اگرچه پنتاگون می‌گوید هیچ «سربازی پایش را در خشکی» نخواهد گذاشت.برای کمک به دستیابی به این هدف، ایالات متحده با یک شرکت خصوصی نه چندان شناخته شده به نام فاگبو که توسط اعضای سابق ارتش و نهادهای اطلاعات اداره می‌‌شود، همکاری می‌کند.
هدف این است که کمکی معادل دو میلیون وعده غذا در روز به غزه برسد، زیرا سازمان ملل هشدار داده است که بدون اقدام فوری بروز قحطی «تقریبا اجتناب‌ناپذیر» است.
شناورهای ارتش آمریکا روزهای شنبه و دوشنبه این هفته برای انتقال تجهیزات در دریای مدیترانه به حرکت در آمدند.به گفته پنتاگون، این طرح شامل دو جزء اصلی است که باید به هم وصل شوند - یک اسکله شناور بزرگ که از قطعات فولادی تشکیل شده و یک گذرگاه و اسکله دو طرفه ۵۴۸ متری.این گذرگاه از اتصال قطعات فولادی ۱۲ متری تشکیل شده است که تا ساحل ادامه دارد.
کشتی‌های باری تدارکات را به آب‌های غزه می‌رسانند و کمک‌ها سپس بر روی تعدادی قایق و کشتی‌های کوچک‌تر - معروف به کشتی‌های پشتیبانی لجستیکی - بارگیری و به اسکله برده می‌شود.
از آنجا به بعد، وسایل نقلیه زمینی امکانات را به داخل غزه خواهند برد.
این مسیر فلزی در دریا وصل و سپس به سمت ساحل هدایت می‌شود و نیروهای آمریکایی مجبور نیستند پا به ساحل غزه بگذارند.
ایالات متحده از متحد خود اسرائیل حمایت می‌کند و حماس را یک سازمان تروریستی می‌داند.
این تاسیسات آبی-خاکی - که نام رسمی آن تدارکات مشترک از فراز ساحل است - یکی از پروژه‌هایی است که ارتش ایالات متحده قبلا از آن در کویت، سومالی، هائیتی و آمریکای مرکزی برای ماموریت های امدادرسانی در زمان وقوع بلایای طبیعی استفاده کرده است.اولین نمونه‌ها از این نوع در زمان جنگ جهانی دوم و پس از پیاده شدن در سواحل نرماندی در عملیات نهایی جنگ مورد استفاده قرار گرفت.
در ماه ژوئیه سال گذشته، وزارت دفاع آمریکا از تجهیزات مشابه آن در یک رزمایش بزرگ در استرالیا استفاده کرد.
مارک کانسیان، سرهنگ بازنشسته نیروی تفنگداران دریایی آمریکا که تجربه برنامه‌ریزی عملیات آبی-خاکی را دارد،  گفت: «البته ترجیح ارتش داشتن یک بندر فعال عملیاتی است که همه کارها را بسیار ساده‌تر می کند.»وی افزود: «اما این همیشه ممکن نیست، چه به دلیل شرایط موجود در منطقه در زمان درگیری و چه در عملیات بشردوستانه در زمان صلح، و این موقعی است که تدارکات از فراز ساحل به کار می‌آید.»
فاگبو توسط سام موندی، سرهنگ سابق تفنگداران دریایی که قبلا فرماندهی واحدی از این نیروها در خاورمیانه را بر عهده داشت، و میک مالروی، مامور کماندویی سابق سازمان سیا و دستیار پیشین وزیر دفاع برای خاورمیانه مدیریت می‌شود.جزئیات کامل عملیاتی که آنها انجام خواهند داد تا حال علنی نشده اما یک فرد آشنا با این طرح  گفت که عملیات فاگبو - که در داخل این سازمان به طرح ساحل آبی معروف است - در درجه اول بر سازماندهی حرکت کمک‌ها پس از رسیدن آن به سواحل غزه متمرکز است.
در آنجا کانتینرهای حاوی اقلام کمکی تخلیه می‌شوند و محتویات آنها بر روی کامیون‌ها قرار می‌گیرد تا به نقاط توزیع در غزه منتقل و به عنوان بخشی از طرحی که توسط دولت‌های ایالات متحده و اسرائیل مشترکا تصویب شده در اختیار مردم قرار گیرد. فاگبو همچنان به دنبال تامین مالی طرح است و طیفی از دولت‌های در اروپا و خاورمیانه را از این برنامه‌ها آگاه کرده است.
در درازمدت، فاگبو قصد دارد بنیادی را برای حمایت از ارسال کمک به غزه ایجاد کند.
کارشناسان نظامی می‌گویند موفقیت این طرح به حفظ امنیت عملیات بستگی دارد، هم به دلیل احتمال آتش خصمانه در یک منطقه جنگی هنوز فعال و هم به دلیل تجمع گسترده غیرنظامیان در ساحل.
دریاسالار بازنشسته مارک مونتگمری، افسر سابق نیروی دریایی ایالات متحده با ۳۲ سابقه خدمت و تجربه در انتقال کمک‌های بشردوستانه، گفت که این عملیات مستلزم ایجاد «پیله امنیتی» هم در ساحل و هم در آب‌های کم عمق نزدیک ساحل است. مونتگمری گفت: «شما نمی‌توانید اجازه دهید غیرنظامیان روی اسکله بیایند هرچند ممکن است پدر و مادری باشند که به شدت به دنبال غذا برای فرزندان خود هستند، و نباید در این عملیات کسی کشته شود چون باعث توقف عملیات می‌شود.»
دو نفر از افراد آشنا به این طرح  گفتند که ارتش اسرائیل امنیت «بیرونی» طرح را برای جلوگیری از رسیدن جمعیت غیرنظامی به ساحل و ایمن‌سازی منطقه را برعهده خواهد گرفت.
مسئولیت توزیع اقلام برعهده فلسطینیان محلی غیرمسلح خواهد بود.انتظار می‌رود که فاگبو تنها سهم لجستیکی محدودی داشته باشد و در توزیع نقشی ایفا نکند.
در حالیکه پنتاگون گفته است که هیچ نظامی آمریکایی پا به غزه نخواهد گذاشت، کارشناسان می‌گویند واقعیت می‌تواند پیچیده‌تر باشد. مونتگمری گفت: «کارشناسان باید در مورد زوایای دقیقی که شما می‌خواهید چیزها در آن قرار بگیرد، یا شاید استحکام مناسب شن و ماسه برای تاسیسات در آنجا باشند و راهنمایی کنند.»او گفت: «آنها باید آنجا باشند و همه چیز را بررسی کنند و مطمئن شوند که ما دقیقا در نقطه درست لنگر می‌اندازیم.» مونتگمری افزود، «اگر آن فرد کارشناس در ساحل یکی از نظامیان ایالات متحده نباشد، باید یک پیمانکار باتجربه، احتمالا نظامی بازنشسته آمریکایی باشد.»
به گفته وزارت دفاع آمریکا، این اسکله موقت به این معنی است که روزانه دو میلیون وعده غذا وارد غزه می‌شود.
این برای تغذیه بخش اعظم جمعیت ۲.۳ میلیونی این قلمرو کافی است.
همچنین این مقدار کمک بسیار بیشتر از آن است که در حال حاضر از طریق گذرگاه مرزی رفح در مصر و گذرگاه کرم شالوم در اسرائیل یا از طریق پرتاب هوایی وارد غزه می‌شود.
در اوایل این هفته، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که گزینه دریایی در حال بررسی است زیرا گزینه‌های دیگر کافی نیستند.اما او گفت که در حال حاضر، برای کمک‌هایی که با کامیون‌ از جاده زمینی وارد می‌شود جایگزین کاملی وجود ندارد و ارسال کمک از این طریق ادامه دارد.
سریع‌ترین و مؤثرترین راه برای رساندن کمک به غزه، جاده زمینی است. اما آژانس‌های امدادی می‌گویند محدودیت‌های اسرائیل برای بازرسی محموله‌ها به معنای عبور تنها بخشی از نیاز مردم است.
سازمان‌های بشردوستانه و مقامات ایالات متحده گفته‌اند که افزایش محموله‌ها از طریق زمین تنها گزینه مناسب برای پاسخگویی به تقاضا در زمان مانده تا راه‌اندازی کامل اسکله است.
 مونتگمری گفت: «حتی در بهترین سناریو، [اسکله] تا نزدیک به دو ماه دیگر به عنوان یک مکانیسم تحویل موثر در آنجا فعال نخواهد بود.»وی افزود: «ما باید این موضوع را در نظر بگیریم، و چالش‌های بشردوستانه را در ۴۵ روز آینده مدیریت کنیم.»تا قبل از تکمیل ساخت اسکله، عملیات تحویل دریایی می‌تواند فقط تا حدی فعال شود.
 فاگبو به دنبال لایروبی یک منطقه ساحلی است تا کشتی‌های حامل کمک به اندازه‌ای به ساحل نزدیک شوند که بتوان کمک‌ها را به کامیون‌ها تخلیه کرد.
دیگران نیز در حال بررسی مسیر دریایی برای کمک هستند زیرا کمک ارسالی از طریق زمینی کاملا ناکافی است.یک کشتی اسپانیایی که یک لنج حامل ۲۰۰ تن مواد غذایی را یدک می‌کشد سرانجام روز دوشنبه از قبرس به سوی غزه به راه افتاد.
این لنج امیدوار است در اسکله کوچکی که توسط یک موسسه خیریه آمریکایی در سواحل غزه ساخته می‌شود، پهلو بگیرد.
برچسب ها: غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها