به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۵۵۶۰۵
اعتماد در یک نگاه

کری، فیصل و هاموند؛ مثلث دیدارهای ظریف

گروه سیاسی: بازداشت واسطه‌های زنجانی و روحانی: در نیویورک مساله ایران هراسی را مطرح می‌کنم مهمترین عنوان هایی است که در روزنامه اعتماد روز سه شنبه دیده می‌شود.
کری، فیصل و هاموند؛ مثلث دیدارهای ظریف
این روزنامه در تیتر یک به خبر بازداشت واسطه‌های زنجانی پرداخت و نوشت: حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه گفت: بابک زنجانی توانسته بود با اقداماتی ناصحیح ارتباطی با بعضی افراد در داخل زندان پیدا کند و اطلاعاتی را به بیرون از زندان منتقل کند تا از این طریق روی بعضی موارد سرپوش بگذارد که واسطه‌ها و پیغام‌ها و کسانی که پیغام به آنها رسیده بود شناسایی شدند و از آنها تحقیق به عمل آمد و بعد بازداشت شدند و لذا یک باب جدید در این پرونده باز شد که امیدواریم به اصل پرونده کمک کند.

روزنامه اعتماد با بازتاب عنوان روحانی: در نیویورک مساله ایران هراسی را مطرح می‌کنم، نوشت: حسن روحانی رییس جمهور پیش از عزیمت به نیویورک با بیان اینکه ما ملت صلحیم و قصد تحمیل جنگ به هیچ کشوری را نداشته و نداریم، اظهار کرد: با این وجود ما از فشار دشمن هیچ هراسی نداریم و در برابر تجاوز ایستادگی می‌کنیم. وی پیش از آغاز رژه نیروهای مسلح و پیش از عزیمت به نیویورک گفت: دولت ایران کاملا مردم سالارانه و در چارچوب انتخابات است و مردم ایران دارای فرهنگ بلند و تمدن کهن هستند و این ملت قرن‌هاست که با کسی نجنگیدند اما گاهی مورد تجاوز قرار گرفتند. پس باید عظمت و اهداف این مردم و انقلاب اسلامی را برای جهان تشریح کرد.

کری، فیصل و هاموند؛ مثلث دیدارهای ظریف، تیتر دیگر این روزنامه است. حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک در پنجمین و ششمین روزهای خود اندک اندک از دیدارهایی که تنها در قالب مذاکرات هسته‌ای بود فاصله گرفته و به دیدارهایی در راستای ارتقای روابط دوجانبه ایران با کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای تبدیل شده است. مهم ترین دیدارهای روز یکشنبه وزیر امور خارجه کشورمان به نخستین دیدار با سعود الفیصل همتای عربستانی وی و سپس نخستین دیدار هسته‌ای در نیویورک با جان کری وزیر امور خارجه امریکا خلاصه شده بود. روز دوشنبه نیز مهم ترین دیدار وزیر امور خارجه کشورمان به دیدار با فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس اختصاص یافت، این دیدار در حالی صورت گرفت که 2 کشور تلاش گسترده‌ای را برای عبور از تنش‌های منجر به توقف فعالیت سفارت انگلیس در تهران آغاز کرده‌اند.

روزنامه اعتماد با انعکاس عنوان اقتصاد روحانی در نیمه 93، نوشت: اعتماد گزارشی را از 186 روز عملکرد اقتصادی دولت یازدهم تهیه کرده است که در آن نرخ‌ها و شاخص‌های اقتصادی را تحلیل می کند. شاید بتوان مهم ترین اخبار نیمه سال 1393 روز را، اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و رونمایی از بسته خروج از رکود دولت دانست. اینک تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، پنج ماه بعد از اجرا در حال برون نمایی آثار خود بر اقتصاد است. برداشت اولیه تحلیلگران اقتصادی این است که با وجود تغییر سطح قیمت حامل‌های انرژی، اما شتاب نرخ تورم آن گونه نبود که آثار فزاینده‌ای بر تغییر سطح عمومی قیمت‌ها داشته باشد. افزون بر این، تدوین و انتشار بسته خروج غیر تورمی از رکود که دارای 170 ماده بوده و بررسی و تصویب 30 ماده آن در هفته جاری در مجلس در حال بررسی است، یکی از مهمترین تصمیم‌های اقتصادی دولت یازدهم در سال دوم دولت داری است.

این روزنامه با مطرح کردن خبر دو میلیون کودک جایی به غیر از مدرسه، نوشت: بررسی و مقایسه آمار دانش آموزان ثبت نامی سال 94-93 آموزش و پرورش با نتایج سرشماری سال 90 نشان می‌دهد چیزی حدود یک میلیون و 922 هزار نفر از جمعیت 17-6 سال کشور در آمار دانش آموزان ثبت نامی آموزش و پرورش نیستند. از این تعداد بیش از یک میلیون و 350 هزار نفر در فاصله سنی 14-6 سال قرار دارند که براساس قانون برنامه چهارم توسعه، تحصیل آنها اجباری است و باید در این سن در مدرسه حضور داشته باشند. با این وجود این آمار نسبت به سر شماری سال 85 بیش از یک میلیون نفر کاهش یافته است قانون برنامه چهارم توسعه تحصیل تا پایان دوره راهنمایی یا همان متوسطه اول را برای همه کودکان لازم التعلیم اجباری می‌داند. با این وجود با گذشت بیش از 10 سال از لازم الاجرا بودن این قانون، همچنان نزدیک به 2 میلیون نفر از این جمعیت لازم التعلیم در شروع سال تحصیلی در جایی به غیر از مدرسه به سر می‌برند.