به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۹ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۳۳۴۰۲۳

تركش‌های یك تصمیم اقتصادی

تركش‌های یك تصمیم اقتصادی
اقباله هیئتی
همان گونه كه از ماه‌های گذشته و با اعلام خبر حذف ارز 4200 تومانی گندم، كارشناسان نسبت به موج بی‌سابقه گرانی كالاهای اساسی هشدار داده بودند، حالا و ‌با حذف قیمت ارز یارانه‌ای، گندم و آردی كه به صنایع غذایی تعلق می‌گیرد با افزایش 5 برابری مواجه شده و قیمت خوراكی‌هایی همچون ماكارونی كه محرومترین اقشار مردم می‌توانستند با قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر مواد غذایی آن را تهیه كنند، با افزایش نجومی قیمت به دست مصرف‌كننده خواهد رسید. در همین حال باید در انتظار گران شدن نان به عنوان اصلی ـرین محصول گندم هم باشیم.

البته همانطور كه می‌توان حدس زد،‌این تازه بخشی از گرانی هایی است كه مجلش و دولت پیش از عید و در میانه تصویب بودجه سال جاری،‌وعده می‌دادند مردم اصلا نگرانش نباشند چرا كه با یارانه و نظارت و هزار كار دیگر با گرانی‌هامقابله خواهیم كرد! هر چند كه از ابتدا هم مشخص بود این وعده‌ها سرانجامی ندارد اما اینكه گفته می‌شد كارشناسان غرض‌ورزانه این موضوعات گرانی و موج تورم را مطرح می‌كنند تا دولت و مجلس را از جراحی بزرگ اقتصادی(!) بازدارند، بسیار عجیب بود،‌چرا كه این معادله ساده را هر كسی و با هر میزان سوادی كه داشته باشد به راحتی درك خواهد كرد،‌اینكه دولت و مجلس بدون اینكه در نهایت هیچ‌یك عواقب این تصمیم هولناك را در این شرایط اقتصادی نمی‌پذیرند و توپ را در زمین دیگری می‌اندازند و از همان ابتدا هم مجلس می‌گفت درخواست دولت است و دولت هم می گفت دستور مجلس، مشخص بود كه همه به خوبی از عواقب این كار اطلاع داشتند و با علم به این موضوع اقدام به حذف آخرین یارانه آرد و نان ‌را كه پناه گرسنه‌ترین و ضعیف‌ترین اقشار جامعه است،‌به راحتی حذف كردند.

تازه این ابتدای كار است و با این روند مشخصا باید منتظر گرانی‌های شدید نان هم باشیم. نمی‌شود كه دولت آرد را گران كند و به نانوایان بگویند شما گران بخرید اما گران نفروشید! دولت و مجلش در حالی قیمت آرد یارانه‌ای را آزاد كردند كه در همین یكی دو ماه گذشته به سبب حمله نظامی روسیه به اوكراین، وضعیت بازار گندم كاملا ملتهب است و افزایش قیمت جهانی این محصوب استرتژیك، حتی بدون این اقدام دولت هم بر بازار داخلی كشور اثر می گذاشت اما این كار دولت و افزایش بیش از 5 برابری قیمت گندم دولتی، تیر خلاصی خواهد بود بر پیكر اقتصاد نیمه جان خانوارها و افراد ضعیف جامعه، چرا كه نان را هم مثل بسیاری دیگر از مواد غذایی از دسترس آنان دور خواهد كرد. ایرانیان كه طبق آمار‌های رسمی بانك مركزی و مركز آمار كشور،‌در سال های گذشته به دبلیل گرانی از گوشت،‌مرغ، لبنیات و برنج كمتر استفاده می‌كنند و بیشتر به نان روی آورده‌اند، مسلما در ماه های پیش رو مشكلات بیشتری را هم تجربه خواهند كرد.


 
برچسب ها: گرانی ماکارونی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها