به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۳ - ۲۰:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۳۷۸۴۸

صادرات محصولات پتروشیمی ایران به اروپا

گروه اقتصادي: رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اخیرا صدور محصولات پتروشیمی به اروپای غربی آغاز شده و ایتالیا، اسپانیا و یونان اقدام به واردات محصولات پتروشیمی از ایران کرده اند.
صادرات محصولات پتروشیمی ایران به اروپا
حسن خسروجردی با استقبال از روند مثبت مذاکرات هسته ایران و 1+5، اظهار داشت: با وجود توافق اولیه در ژنو، به دلیل تداوم تحریم های بانکی و مالی، مشکلات جدی برای گشایش اعتبارات و نقل و انتقال پول وجود دارد. رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، افزود: خوشبختانه در ماه های اخیر، بیشتر از آنکه در عرصه بین المللی فضای مثبتی برای صنعت نفت ایران گشوده شود، در داخل اقدامات مثبتی صورت گرفته است.

خسروجردی ادامه داد: مقررات دست و پاگیر اداری و محدودیت های غیرضروری که در سالهای اخیر مشکلاتی را ایجاد کرده بودند، توسط دولت یازدهم کنار گذاشته و اصلاح شده اند. وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی فعال در صنعت نفت از هرگونه تحول درصنعت نفت استقبال می کند، اما همچنان اصل را بر تداوم تحریم ها می گذارد و برای مواجهه با سخت ترین شرایط برنامه ریزی کرده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به رشد صادرات پتروشیمی در سال 92، گفت: در سال 1391 حدود 10 میلیارد و 165 میلیون دلار و در سال 92 مبلغ 10 میلیارد و 723 میلیون دلار محصولات پتروشیمی صادر شده است که رشد حدود یک درصدی را نشان می دهد. خسروجردی افزود: اگرچه بخش عمده صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپای شرقی انجام شده اما اخیرا صدور محصولات پتروشیمی به اروپای غربی نیز آغاز شده و ایتالیا، اسپانیا و یونان نیز اقدام به واردات محصولات پتروشیمی از ایران کرده اند.

وی ادامه داد: در سال 92 حدود سه میلیارد و 538 میلیون دلار فرآورده های غیرنفتی (روغن، قیر، پارافین و ...)صادر شده که در مقایسه با صادرات 2 میلیارد و 765 میلیون دلار در سال 91 حدود سه درصد رشد داشته است. رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه صادرات میعانات گازی نیز 15 درصد رشد داشته است، گفت: در سال 92 حدود 10 میلیارد و 295 میلیون دلار میعانات گازی صادر شده و این در حالی است که در سال 91 حدود 8 میلیارد و 881 میلیون دلار صادرات انجام شده بود.

براساس توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو، محدودیت صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران به اتحادیه اروپا رفع شد. تا پیش از افزایش تحریم های بین المللی، 10 تا 14 درصد محصولات پتروشیمی ایران به اروپا صادر می شد و از این محل سالانه 2 تا 2.5 میلیارد دلار درآمد داشت.
مرجع : ايرنا