به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۴۶۰۵۴۲

تاكید نتانیاهو بر حمله اسرائیل به رفح 

تاكید نتانیاهو بر حمله اسرائیل به رفح 
گروه بین الملل: علی‌رغم فشارهای فزاینده ایالات متحده و جامعه جهانی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تاکید کرد که ارتش کشورش به رفح در جنوب نوار غزه حمله خواهد کرد.
مقامات آمریکا طی هفته‌های اخیر بارها از اسرائیل خواسته‌اند به رفح که یکی از آخرین مناطق نسبتا امن در نوار غزه و پناهگاه حدود یک و نیم میلیون فلسطینی محسوب می‌شود، حمله نکند. اما پاسخ مقامات اسرائیلی به این درخواست اختلافات میان دو کشور را آشکار کرده است به طوری که یکی از مقامات اسرائیل در همین روز واشینگن را به تلاش برای تضعیف دولت نتانیاهو متهم کرد.
نتانیاهو نیز در یک سخنرانی ویدیویی برای کنفرانس کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) در واشینگتن گفت: «ما کار را در رفح به انجام می‌رسانیم و در عین حال برای جمعیت غیرنظامی نیز امکان آن را فراهم می‌آوریم که از خطر دور بمانند.»
سه روز قبل از این اظهارات، جو بایدن، رپیس جمهوری ایالات متحده، گفته بود که نتانیاهو بیشتر از آن که به کشورش کمک کند با به کار بردن روش‌هایی در جنگ که با ارزش‌های اسرائیل مغایرت دارد به آن ضربه می‌زند.
روز دوشنبه نیز یک نهاد عالی امنیتی آمریکا در ارزیابی سالانه خود توانایی نتانیاهو برای اداره کشور اسرائیل را زیر سئوال برد و گفت که از زمان آغاز جنگ اسرائیل با گروه حماس، «بی‌اعتمادی» به دولت او تشدید شده است.دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده در این گزارش نسبت به توانایی رهبری نتانیاهو و دوام دولت او که ائتلافی از احزاب راست افراطی و ارتدوکس طرفدار سیاست‌های تندروانه در مورد مسائل امنیتی و فلسطین است، هشدار داد.
این گزارش اضافه می‌کند که نهادهای اطلاعاتی آمریکا انتظار دارند طی هفته‌های آینده اعتراضات گسترده‌ای در اسرائیل علیه دولت نتانیاهو انجام بگیرد و معترضان خواستار استعفای او بشوند.
گزارش یادشده همچنین از احتمال روی کار آمدن یک دولت معتدل‌تر در اسرائیل سخن می‌گوید.
این گزارش اما واکنش اسرائیل را به دنبال داشت که  با ارسال بیانیه‌ای به رسانه‌ها به نقل از «یک مقام ارشد اسرائیلی»، دولت بایدن را هدف انتقاد قرار داد و آن را متهم به دخالت در امور داخلی اسرائیل کرد.به گزارش وبسایت اکسیوس، این مقام ارشد اسرائیلی گفت: «تنها این شهروندان اسرائیل هستند که نخست وزیر اسرائیل را انتخاب می‌کنند و نه هیچ کس دیگری. اسرائیل کشور دست‌نشانده ایالات متحده نیست بلکه یک کشور مستقل و دموکراتیک است که شهروندانش دولت را انتخاب می‌کنند.»
وی افزود: «ما انتظار داریم دوستانمان برای سرنگونی  حماس اقدام کنند و نه دولت منتخب اسرائیل.»
پیش از این نتانیاهو با رد سخنان جو بایدن مدعی شده بود که «اکثریت قاطع اسرائیلی‌ها» از سیاست‌های او در قبال غزه و جنگ کنونی حمایت می‌کنند.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها