به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۱۵:۵۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۳ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۵۸۸۲۹
ابتکار در یک نگاه

بهترین شانس برای توافق نهایی

گروه سیاسی: پایان ماجرای بورسیه‌ها و تایتانیک روی خط آهن ایران مهمترین خبرهای روزنامه ابتکار در شماره روز شنبه است.
بهترین شانس برای توافق نهایی
این روزنامه عنوان پایان ماجرای بورسیه‌ها را به تیتر یک اختصاص داد و نوشت: روزگذشته، روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اطلاعیه‌ای نتیجه بررسی وضعیت بورسیه‌های بدون آزمون را اعلام کرد. به گزارش خبرآنلاین در این اطلاعیه آمده است: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری براساس وظایف قانونی و برنامه در جهت صیانت از کیفیت و اعتبار علمی دانشگاه‌ها،رعایت دیسیپلین علمی و قانون و مبارزه با فساد اداری و علمی، گام‌های عملی بردارد. بر همین اساس و بنا به گزارش‌ها و پیگیری‌های نهادهای نظارتی از جمله دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور، این وزارت، چگونگی اعطای بورسیه‌های تحصیلی بدون آزمون را مورد بررسی قرار داد. اطلاعیه وزارت علوم با تاکید بر این که در این تصمیم به پذیرفته شدگان بدون آزمون به صورت یک کل یکپارچه نگاه نشده و سعی بر آن بوده است با تفکیک بخش‌های مختلف حداکثر اغماض نسبت به مجموع آنان در نظر گرفته شود در چهار بخش به تشریح ابعاد ماجرا پرداخته است.

روزنامه  ابتکار با برجسته کردن موضوع تایتانیک روی خط آهن ایران، نوشت: شبیه کشتی تایتانیک است با مسافرانی هیجان زده که نخستین سفرشان را با قطار به ایران تجربه می‌کنند؛ قطاری که به 2 بخش پولدارتر و ارزان‌تر تقسیم شده است. به گزارش ایسنا، قطار اکسپرس عقاب طلایی دانوب با 102 مسافر، پنجشنبه (اول آبان ماه) به ایران وارد شد و نخستین توقف را در ایستگاه زنجان داشت. مسافران قطار حدود پنج ساعت در این شهر توقف داشتند و تنها موفق شدند گنبد سلطانیه، بزرگترین گنبد آجری جهان را آن هم در تاریکی شب ببینند. قطار عقاب طلایی با چهار ساعت تاخیر از ترکیه خارج شد و برای همین توقف کوتاهی را در نخستین مقصدش در ایران داشت.

این روزنامه با انعکاس موضوع بدرقه یار امام با نماز رهبری، نوشت: مراسم تشییع پیکر آیت الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری برگزار شد و حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی بر پیکر این عالم فقید اقامه نماز کردند. به گزارش ایسنا تشییع پیکر فقیه عالیقدرمرحوم آیت الله محمدرضا مهدوی کنی یار دیرین امام و رهبری صبح پنج شنبه اول آبان ماه در دانشگاه تهران با حضور جمع کثیری از مردم و مسوولان و شاگردان آن مرحوم که ساعتی پیش از آن در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) با او وداع کرده بودند برگزار شد.آیت الله مهدوی کنی از 14 خرداد ماه سال جاری به علت عارضه قلبی در بیمارستان بهمن بستری شد و پس از حدود 2 ماه به بیمارستان شهید رجایی منتقل شد و صبح روز سه شنبه (29مهرماه) پس از گذراندن دوره بیماری طولانی مدت در سن 83 سالگی دار فانی را وداع گفت.

دستور روحانی درباره اسیدپاشی‌های اصفهان، تیتر دیگر روزنامه ابتکار است. حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری پس از استماع گزارش دستگاه‌های مسوول درباره موضوع اسیدپاشی در اصفهان، با ابراز تاسف شدید از وقوع این اعمال غیرانسانی و ابراز همدردی با مصدومان و مردم شریف، متدین و غیور اصفهان، خواهان تسریع در پیگیری ماموریت محوله به سه وزارتخانه کشور، اطلاعات و دادگستری در این زمینه شد. روحانی پیش از این در دستورالعملی سه وزارتخانه کشور، اطلاعات و دادگستری را برای پیگیری مجدانه موضوع اسیدپاشی در اصفهان و شناسایی عامل یا عاملان و تامین امنیت شهروندان به عنوان مهمترین نیاز جامعه، مامور کرده بود. رییس جمهور همچنین هیات وزیران را مامور کرد که در جلسه یکشنبه بررسی گزارش دستگاه‌های مسوول را در دستور کار خود قرار دهد.

این روزنامه با انتخاب موضوع بهترین شانس برای توافق نهایی، نوشت: شمارش معکوس ضرب الاجل 24 نوامبر(سوم آذر) شروع شده است و در عین حال دیپلمات‌ها از حساسیت دست یابی به توافق نهایی تا پایان مهلت 24 نوامبر خبر می‌دهند. وندی شرمن نماینده آمریکا در مذاکرات با بیان اینکه 1+5 طرح‌هایی به تهران پیشنهاد کرده که نیازهای اعلام شده ایران و اهداف علمی و عملی این کشور را تامین می‌کند، گفت ایران با توجه به اهداف اعلام شده خود، هرگز شانسی بهتر از الان تا روز 24 نوامبر نخواهد داشت. از سوی دیگر سرپرست تیم کارشناسی مذاکره کننده کشورمان در وین از آخرین مذاکرات را مثبت و صریح ارزیابی کرد. در عین حال وزرای خارجه آمریکا و روسیه در مذاکره تلفنی به این جمع بندی مشترک رسیدند که در دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5، شانس رسیدن به توافق وجود دارد.