به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۵ - ۱۳:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۵ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۳۷۹۵۰۷

چین درباره کرونا واقعیت را نمی‌گوید

چین درباره کرونا  واقعیت را نمی‌گوید
گروه جامعه: چین می‌گوید از ماه دسامبر تنها ۲۲ مورد مرگ ناشی از کووید را ثبت کرده است. اما منابع مستقل برآورد کرده‌اند که هر روز در چین بیش از دو میلیون مورد جدید ابتلا به کووید و نزدیک ۱۵ هزار مرگ بر اثر این بیماری رخ می‌دهد. گزارش‌هایی درباره لب‌ریزشدن بیمارستان‌ها و کوره‌های جسدسوزی منتشر شده است.
سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که چین تأثیر واقعی کووید را در این کشور، به ویژه آمار مرگ، کمتر از واقعیت نشان می‌دهد.
هم‌زمان با کنارگذاشتن بیشتر محدودیت‌های شدید دولت چین که به اعتراض بی‌سابقه علیه رئیس‌جمهور شی جین پینگ منجر شد، شیوع کرونا در این کشور دوباره اوج گرفته است.اما چین انتشار داده‌های روزانه موارد ابتلا را متوقف کرده است و می‌گوید از ماه دسامبر تنها ۲۲ مورد مرگ ناشی از کووید را ثبت کرده است.
اما دکتر مایکل رایان، مدیر اورژانس سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید پکن آن‌قدر تعریف «مرگ بر اثر کرونا» را سخت‌گیرانه کرده که آمار کم شود.
دکتر رایان گفت که ارقام چین «تأثیر واقعی بیماری را از نظر پذیرش در بیمارستان، از نظر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، و به‌ویژه از نظر مرگ و میر کمتر نشان می‌دهد.»
در حال حاضر در چین فقط برای کسانی مرگ ناشی از کووید ثبت می‌شود که مشخص باشد بر اثر بیماری‌های تنفسی جانشان را از دست داده‌اند.
این برخلاف دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی است که کشورها را تشویق می‌کند تا تعداد مرگ و میرهای بیش از حد معمول را بشمارند؛ در مقایسه با آمار مرگ و میر قبل از همه‌گیری کرونا.
شرکت داده‌های علمی بریتانیایی ارفینیتی برآورد کرده است که هر روز در چین بیش از دو میلیون مورد جدید ابتلا به کووید و نزدیک ۱۵ هزار مرگ بر اثر این بیماری رخ می‌دهد.از نزدیک یک ماه پیش که چین بخش‌های کلیدی برنامه راه‌بردی‌اش برای «کووید صفر» را کنار گذاشت، گزارش‌هایی درباره لب‌ریزشدن بیمارستان‌ها و کوره‌های جسدسوزی منتشر شده است.با این موج جدید کرونا در چین بیش از ده‌ها کشور را برای مسافرانی که از چین می‌رسند محدودیت‌هایی وضع کرده‌اند که پکن آنها را سیاسی خوانده و تهدید به تلافی کرده است.چین در آستانه سال نو سنتی این کشور در چند هفته آینده است. خیلی از مردم چشم‌انتظار این روزها بوده‌اند تا بتوانند بعد از سه سال که در محدودیت‌های شدید کرونا گذشت، این بار با خانواده‌هایشان گرد هم بیایند و گمان می‌رود یکی از شلوغ‌ترین دوره‌های سفر در جمع‌شدن شهروندان در سه سال اخیر رقم بخورد.
دکتر عبدی رحمان محمود، مدیر بخش هماهنگی هشدار و واکنش سازمان جهانی بهداشت، هشدار داده است که به این ترتیب چین ممکن است شاهد موج دیگری از شیوع ابتلا به کرونا باشد.
در آغاز این موج جدید تدروس آدانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، از دولت چین خواسته بود اطلاعات دقیقی در مورد شدت شیوع بیماری، آمار پذیرش بیمارستانی و شرایط بخش مراقبت‌های ویژه در اختیار سازمان قرار دهد.دکتر مایکل رایان، مدیر بخش اورژانس  این سازمان هم گفته بود که به جای سختگیری بهداشتی، «واکسیناسیون استراتژی مناسب برای توقف شیوع ویروس کرونا است».چین واکسن‌ کرونا تولید کرده است اما تحقیقات نشان داده که این واکسن‌ در مقایسه با واکسن‌های مورد استفاده در کشورهای دیگر کارآیی کمتری دارد.
اظهارات دکتر رایان در حالی منتشر می‌شود که دولت آلمان کمی پیش از آن اعلام کرده بود که اولین محموله واکسن‌های بیونتک ساخت این کشور را به چین ارسال کرده است.
این اولین واکسن خارجی کروناست که قرار شد به چین تحویل شود.
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها