به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۶:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۱۹۶۹۳

قطعنامۀ ضدجاسوسی به سازمان ملل رفت

گروه بين​الملل:​ برزیل و آلمان، روز جمعه، پیش نویس قطعنامه ای مشترک را درباره «حفظ آزادی های فردی در عصر دیجیتال» به سازمان ملل متحد ارائه کردند.
قطعنامۀ ضدجاسوسی به سازمان ملل رفت
 براساس بیانیه وزارت خارجه برزیل که بر روی پایگاه اینترنتی این وزارتخانه منتشر شد، برزیل و آلمان پیش نویس قطعنامه ای مشترک را درباره «حفظ آزادی های فردی در عصر دیجیتال» به سازمان ملل متحد ارائه کردند. در این بیانیه آمده است، متن این پیش نویس به کمیسیون حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ارائه شد. این اقدام در پی انتشار گزارش هایی درخصوص جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا از ارتباطات الکترونیکی و مکالمات تلفنی شهروندان بویژه از سران بریل و آلمان، صورت گرفت. آمریکا با شعار «مبارزه با تروریسم» از برنامه های جاسوسی خود دفاع می کند.

این قطعنامه که از لحاظ قانونی الزام آور نیست، از جامعه جهانی خواسته است فشارهای لازم را به آمریکا با هدف مهار کردن برنامه گسترده جاسوسی این کشور، وارد کنند. این پیش نویس تأکید کرده است« جامعه جهانی بایستی اقدامات توافقی در راستای مبارزه با تروریسم مطابق با قوانین بین المللی بویژه در زمینه حقوق بین الملل حقوق بشر، تضمین کند.» این پیش نویس همچنین خواستار شده است «اقداماتی برای پایان دادن به نقض حقوق بشر اتخاذ شود» همچنین «راهکارهای ملی مستقل نظارتی ایجاد شود که قادر باشد شفافیت دولت ها و مسئولیت آنها را در چارچوب فعالیت های مرتبط با شنود مکالمات، رهگیری و جمع آوری اطلاعات شخصی تضمین کند.» براساس مدارکی که «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، «دیلما روسف» رئیس جمهوری برزیل و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان از قربانیان برنامه های جاسوسی الکترونیکی این سازمان آمریکایی هستند.
مرجع : تسنيم