به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۶ - ۱۰:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۳۱۹۵۰۷

رشته مهندسی عمران از دانشگاه تا استخدام

گروه کسب و کار: شغل مهندس عمران یکی از معروف ترین و پرطرف دارترین رشته‌های دانشگاهی برای افراد می‌باشد. همان طور که می‌دانید بخش بزرگی از پروژه‌های مربوط به ساخت وساز چه مسکونی و اداری یا دیگر بناها، توسط مهندسین عمران انجام می‌شود. به طورکلی یک مهندس عمران در بخش طراحی و یا مدیریت و تعمیر انواع پروژه‌ها فعالیت می‌کند.
رشته مهندسی عمران از دانشگاه تا استخدام
تاریخچه مهندسی عمران
تاریخچه این رشته به قرن 18 میلادی بر می‌گردد. در آن زمان تمامی فعالیت‌ها در زمینه مهندسی و طراحی ساخت وساز، به رشته عمران اطلاق می‌شد. اما با پیشرفت تکنولوژی این رشته به زیرشاخه‌های دیگری نیز تقسیم شد که هر کدام از این زیرشاخه‌ها برای خود فعالیت خاصی را برعهده دارند.

 تحصیل در رشته عمران
پیش از هر چیزی افرادی که علاقه مند به عمران و مهندسی عمران هستند، باید در مدرسه رشته تحصیلی ریاضی فیزیک را انتخاب کنند. همچنین این افراد باید مهارت بالایی در ریاضی و فیزیک و حل مسئله داشته باشند. پس از آن با قبولی در رشته مهندسی عمران وارد دانشگاه شده که یک سری مباحث تخصصی و مباحث عمومی برای این درس وجود دارد.
در دوره کارشناسی از جمله مباحث اصلی برای درس فیزیک می‌توان به مکانیک جامدات، سیالات، استاتیک و... اشاره داشت. همچنین مباحث ریاضی این رشته در زمینه گسسته، هندسه، جبر و احتمال می‌باشد. دانشجویان این رشته باید توانایی خوبی در زمینه تحلیل و حل مسائل، دانش استفاده از ابزار، تجسم فضایی، طراحی سازه، نقشه کشی، آشنایی با قوانین و....داشته باشد. این رشته برای خود یک سری نرم افزارهای مرتبط دارد که هر دانشجو و هر مهندس عمران برای موفقیت در کار خود نیاز است که به این برنامه‌ها تسلط کافی داشته باشد. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
•    ETABS
•    Auto Cad
•    CSiBridge
•    Matlab
•    Staad Pro
•    SAP
•    Ansys
•    Catia
•    SDR Map
علاوه براین، این رشته دارای واحد کارآموزی نیز می‌باشد. دانشجویان پس از دریافت مدرک کارشناسی خود ضمن شرکت در آزمون‌های نظام مهندسی و موفقیت در آن، می‌توانند به عنوان یک مهندس در نقش کارآموز یا کارورز فعالیت داشته باشند.  هدف اصلی کارآموزی تمرین بیشتر و کسب تجربه می‌باشد.

یک مهندس عمران چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟
هر فارغ التحصیل رشته عمران برای موفقیت در شغل خود نیاز است که یک سری مهارت‌ها را داشته باشد ما در ادامه چند مورد از مهارت‌های مهم در این زمینه را به شما می‌گوییم.
•    مهارت ریاضی
یک مهندس عمران باید مهارت بسیار خوبی در زمینه هندسه، محاسبات، مثلثات و همچنین تحلیل و ارزیابی داده‌های ریاضی داشته باشد.  زیرا وی باید بتواند پروژه‌ها را و محاسبات را به خوبی تحلیل کند.  در این رشته محاسبات دقیق بسیار ضروری است.
•    فناوری اطلاعات
در زمان‌های گذشته بیشتر کارهای مربوط به پروژه‌های عمرانی به طور دستی طراحی، محاسبه و نقشه کشی می‌شد. اما با پیشرفت فضای مجازی، اینترنت و همچنین برنامه‌های کامپیوتری، نرم افزارهای بسیار مناسبی برای کمک در رشته مهندسی عمران واحد بازار شده اند. یک مهندس عمران برای موفق بودن در بازار کار نیاز است که از این برنامه‌ها مهارت کافی داشته باشد.
•    مهارت‌های ارتباطی
 مهندس عمران باید با مهندسین دیگر در زمینه معماری، برق و...  و یا حتی پیمانکاران و کارگران ارتباط خوبی داشته باشد تا بتواند پروژه را به درستی رهبری کرده و به نتیجه دلخواه برساند.

محیط کار در رشته مهندسی عمران به چه صورت است ؟
فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران می‌توانند در زمینه‌های  زیر  وارد بازار کار شوند:
•    کارهای دفتری و اداری
•    کارهای ساختمانی مانند پیمانکاری، مدیریت پروژه و...
•     بازدید از کارگاه‌های ساختمانی

تکنسین عمران
یک شغل دیگر که در ارتباط با مهندسی عمران می‌باشند،  شغل تکنسین عمران است. این افراد در زمینه طراحی، ساخت، نگهداری پروژه‌ها با مهندسین عمران همکاری می‌کنند. درصورتی که می‌خواهید آگهی‌های استخدام تکنسین  عمران را دیده و از وظایف آنان مطلع شوید، و مهارت‌ها و تحصیلات خود را برای کارفرمایان به نمایش بگذارید میتوانید از بخش ساخت رزومه در سایت ایران استخدام استفاده نمایید. به طورکلی یک تکنیسین مهندسی عمران جایگزین مهندس پیشرفته نمی شود. اما این شخص می‌تواند در پیشبرد اهداف مهندس عمران و  پروژه‌ها به وی کمک کند. تکنسین نیازی به دانش زیادی ندارد و برخلاف مهندس عمران که در دانشگاه تحصیلات طولانی مدت داشته، صرفاً با کسب چند مهارت و گواهینامه می‌تواند به این مرحله برسد.  درصورتی که قصد فعالیت در رشته مهندسی عمران را دارید و به این شغل علاقه دارید اما دانش دانشگاهی ندارید، می‌توانید اطلاعات و دانش و گواهی موجود در زمینه تکنسین عمران را کسب کرده و پس از آن برای آگهی‌های استخدام تکنسین عمران درخواست دهید.

دیگر گرایش‌های مرتبط با عمران
مهندسی عمران دارای گرایش‌های مختلفی در زمینه مهندسی سازه، زلزله، ژئوتکنیک، مدیریت پروژه، حمل ونقل، محیط زیست و... می‌باشد. برای دیدن آگهی‌های استخدام مهندس عمران در تهران در هر کدام از این گرایش‌ها و اطلاع از توان مندی‌های لازم و میزان درآمد می‌توانید از قسمت کاریابی سایت ایران استخدام کمک بگیرید.

 درآمد رشته مهندسی عمران
میزان درآمد یک مهندس عمران به توانایی و تجربه وی بستگی دارد. هرچه یک فرد پروژه‌های موفق تری داشته  باشد، برای جذب وی هزینه بیشتری می‌شود. اما به طور میانگین حقوق ماهانه یک مهندس عمران 4  تا 6 میلیون می‌باشد. البته این حقوق به میزان به محل کار فرد بستگی دارد. اگر فرد در ارگان‌های دولتی فعالیت داشته باشد حقوق طبق قانون کار بوده و اگر در بخش خصوصی فعالیت داشته باشد، میزان حقوق دریافتی وی نیز طبق نطر  کارفرما و صحبت با آن مشخص می‌شود.
هر چه  شخص مدارک بهتری داشته باشد و با تجربه و سابقه کاری بالاتر باشد، به مراتب حقوقی که دریافت می‌کند بیشتر است.

جمع بندی
از زمان‌های گذشته افراد برای پیدا کردن شغل مناسب با رشته خود زحمت زیادی کشیدند و چه بسا به دلیل اطلاع نداشتن از موقعیت‌های شغلی به ایده آل خود نمی رسیدند. اما امروز با مجازی شدن و پیدایش سایت‌های کاریابی مجازی ، پیدا کردن شغل کار بسیار راحتی شده است. هر فردی پس از تحصیل در دانشگاه می‌خواهد که در رشته خود وارد بازار کار شود. برای این منظور نیاز است که از آگهی‌های استخدام مطلع گردد. رشته مهندسی عمران نیز ازین امر جدا نبوده و فارغ التحصیلان آن به دنبال آگهی استخدام مهندس عمران  هستند برای این منظور شما می‌توانید از آگهی‌های درج شده در سایت ایران استخدام استفاده کنید.  در این سایت انواع آگهی درج شده توسط کارفرماهای مختلف در تمامی استان‌ها و شهرهای ایران قابل رؤیت است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها