به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۶ - ۱۰:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۴ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۴۲۱۹۸۰

باورهای درست و نادرست دهیدراته شدن بدن

باورهای درست و نادرست دهیدراته شدن بدن
گروه سلامت: دهیدراته‌شدن یا کمبود آب بدن یکی از مشکلات شایعی است که پیامدهای جدی بر سلامت بدن دارد. این مشکل همیشه ممکن است اتفاق بیفتد اما احتمال بروز آن در دوره‌‌های گرمای شدید افزایش پیدا می کند.به گزارش سلامت، برای تامین آب موردنیاز بدن توجه به نوشیدن کافی مایعات بسیار اهمیت دارد اما از طرفی باید باورهای درست و نادرست در این زمینه را نیز شناخت.
 
تشنگی نشان‌دهنده دهیدراته‌ شدن 
معمولا احساس تشنگی به‌عنوان نشانه بارز کمبود آب بدن تلقی می‌شود اما باید دانست که همه افراد در این زمینه وضعیت یکسانی ندارند. به‌عنوان مثال، ممکن است پس از صرف غذای ادویه‌دار نیز احساس تشنگی ایجاد شود. همچنین، احساس تشنگی می‌‌تواند ناشی از ابتلا به دیابت باشد. مصرف بعضی داروها نیز گاه با خشکی دهان بدون کمبود آب بدن همراه است. بنابراین، بهتر است در صورت احساس تشنگی مداوم پیش از نوشیدن مکرر آب با پزشک مشورت شود. 
 
پیشگیری از مسمومیت با آب
گرچه نوشیدن آب برای تامین نیاز بدن ضروری است اما بعضی افراد در این زمینه افراط می‌کنند. نوشیدن خیلی زیاد آب موجب بروز حالتی به‌نام هیپوناترمی یا مسمومیت با آب می‌شود که سطح سدیم به‌عنوان یکی از الکترولیت‌های ضروری برای بدن خیلی کم می‌شود. در نتیجه، سلول‌های بدن متورم می‌شوند که حتی می‌تواند خطرناک باشد. 
 
همه افراد ممکن است دچار هیپوناترمی شوند اما مبتلایان به نارسایی کلیوی، نارسایی احتقانی قلب، اختلال کبد، استفراغ و اسهال مزمن شدید، بیماری آدیسون (بیماری خودایمنی عملکرد غده فوق‌کلیه) و کسانی که داروهای ضدافسردگی و دیورتیک مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر هستند. مطالعات نشان می‌دهد ورزشکاران تمرینات استقامتی نیز ممکن است دچار این مشکل شوند که از همین‌رو معمولا این افراد نوشیدنی‌های مخصوص مصرف می‌کنند. 
 
تامین آب بدن فقط با نوشیدن مایعات
گرچه حدود 80 درصد نیاز بدن به مایعات از طریق آب و نوشیدنی‌ها تامین می‌شود اما میوه‌ها و سبزیجات نیز در تامین این نیاز تاثیر دارند. میوه‌ها و سبزیجاتی مانند هندوانه، اسفناج، خیار، کرفس، تربچه، طالبی و توت‌فرنگی سرشار از مقدار زیادی آب هستند. البته مصرف خوراکی‌های شور موجب دهیدراته‌شدن بدن می‌شوند زیرا زمانی که نمک جذب خون می‌شود، بدن برای تعادل‌بخشی از سلول‌های بدن آب را می‌گیرد که این حالت موجب افزایش احساس تشنگی خواهد بود.
 
احتمال بیشتر دهیدراته‌ شدن 
گرچه کمبود آب بدن برای همه افراد خطرناک است و عملکرد اندام‌های حیاتی به دریافت کافی آب بستگی دارد اما دهیدراته‌شدن برای کودکان، خانم‌‌های باردار و سالمندان با عوارض جدی‌‌تری همراه خواهد بود. اگر این افراد مبتلا به تب، استفراغ  یا اسهال باشند، وضعیت حادتر است و حتی امکان دارد نیاز به اقدامات درمانی باشد. اسهال و استفراغ شدید مهم‌ترین عوامل دهیدراته‌شدن کودکان است. در مورد سالمندان نیز به‌دلیل کاهش حجم آب کلی بدن و مصرف بعضی داروها این وضعیت تشدید می‌شود. حالت تهوع در خانم‌های باردار نیز عامل زمینه‌ساز کاهش آب بدن خواهد بود. 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها