به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۴ - ۱۷:۴۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۴۴۶۵۶۰
حمله به کشتی باری در سواحل هند؛ آمریکا: پهپاد از ایران شلیک شده بود

کامرون: باید به ایران پیامی بسیار روشن داد

گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه بریتانیا در اولین مصاحبه روزنامه‌ای خود پس از بازگشت به دولت، حماس، حوثی‌ها و حزب‌الله لبنان را گروه‌های «نیابتی» جمهوری اسلامی خواند و گفت که این گروه‌ها در «میزانی بسیار بالا» در ایجاد «خطر و ناامنی» در سراسر جهان نقش دارند.
کامرون: باید به ایران پیامی بسیار روشن داد
دیوید کامرون افزود که باید به ایران «پیامی فوق‌العاده روشن داد مبنی بر اینکه این تنش‌افزایی‌ها تحمل نخواهد شد.» او متعهد شد که بریتانیا با متحدان خود برای «ایجاد مجموعه‌ای از اقدامات بازدارنده واقعاً قوی» علیه تهران همکاری خواهد کرد، اما درباره جزئیات این اقدامات احتمالی توضیح نداد. کامرون این مطلب را در گفت‌وگو با روزنامه «ساندی تلگراف»، چاپ بریتانیا، اعلام کرد و افزود که «خطر و ناامنی در جهان در مقایسه با سال‌ها و دهه‌های گذشته در سطح فوق‌العاده‌ای قرار گرفته و تهدید ایران بخشی از این تصویر کلی است.» هم‌زمان با تحریکات منطقه‌ای جمهوری اسلامی و گروه‌های تحت حمایت آن پس از آغاز جنگ غزه، در هفته‌های گذشته آمریکا و بریتانیا شمار دیگری از نیروی قدس سپاه پاسداران، گروه‌های حماس و جهاد اسلامی را در فهرست تحریم‌های خود قرار دادند.
دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا که از ماه گذشته بار دیگر به عنوان وزیر امور خارجه به عرصه سیاست این کشور بازگشته است، در گفت‌وگو با ساندی تلگراف هم‌چنین گفت در این که «نفوذ ایران در منطقه و جهان یک نفوذ کاملاً بدخیم است، شکی نیست.» این گفت‌وگو روزی منتشر شد که یک کشتی حامل محصولات شیمیایی در سواحل هند هدف حمله قرار گرفت. وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک پهپاد از خاک ایران به این کشتی شلیک شده بود.
ایران در سال‌های گذشته متهم شده بود که به کشتی‌های تجاری حمله کرده، اما این نخستین بار است که از زمان آغاز جنگ غزه در ۱۵ مهر امسال آمریکا مستقیما تهران را به حمله به کشتی‌های تجاری متهم می‌کند. هشدار وزیر خارجه بریتانیا درباره نقش ایران در ناآرامی‌های منطقه و جهان در واقع بازتاب اتهامات ایالات متحده مبنی بر دست داشتن ایران در حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری، ارائه پهپاد، موشک و اطلاعات تاکتیکی است. کامرون که هفته گذشته به خاورمیانه سفر کرده بود در دیدار با همتای مصری خود علاوه بر جنگ اسرائیل در غزه درباره وضعیت ناآرام دریای سرخ گفت‌وگو و تهران را به کمک به گروه‌های نیابتی و شبه‌نظامی مختلف در منطقه متهم کرده بود.شبه‌نظامیان حوثی یمنی از چند هفته پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که به اعلان جنگ ارتش اسرائیل علیه این گروه در غزه منجر شد، کشتی‌رانی در آب‌های دریای آزاد به‌ویژه در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ را با تهدید روبه‌رو کرده‌اند. حوثی‌های مورد حمایت ایران تا حال یک کشتی را ربوده و درصدد تسلط بر شمار دیگری از کشتی‌های اروپایی و ژاپنی برآمد‌ه‌اند، اما تاکنون ناکام شده‌اند.

حمله به کشتی باری در سواحل هند؛ آمریکا: پهپاد از ایران شلیک شده بود
وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز شنبه دوم دی ماه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که یک پهپاد که از خاک ایران شلیک شده بود، یک کشتی حامل محصولات شیمیایی را در سواحل هند هدف حمله قرار داد. در بیانیه سخنگوی پنتاگون آمده است: «کشتی «کِم پلوتو» یک کشتی حامل محصولات شیمیایی با پرچم لیبریا، متعلق به ژاپن که توسط هلند اداره می‌شود، حدود ساعت ۱۰ صبح امروز به وقت محلی در اقیانوس هند، در ۲۰۰ مایل دریایی از سواحل هند، توسط یک پهپاد انتحاری مورد اصابت قرار گرفت.» سخنگوی پنتاگون تاکید کرده است: «این پهپاد تهاجمی از خاک ایران شلیک شد.»  طبق این گزارش، این حمله باعث بروز آتش‌سوزی در کشتی «کم پلوتو» شد که توسط خدمه خاموش شد. در این حمله به خدمه این کشتی نیز آسیبی وارد نشد. در این بیانیه همچنین آمده است، در زمان حمله به کشتی «کم پلوتو» هیچ کشتی نظامی آمریکایی در منطقه حضور نداشت. این کشتی هم اکنون به سوی مقصدی در هند در حرکت است و ارتش آمریکا با آن به طور مداوم در تماس است. روزنامه وال‌استریت جورنال نیز در خصوص مالکیت این کشتی نوشته است، کم پلوتو متعلق به شرکت ژاپنی «ریو بریلانت» است و توسط شرکت هلندی تانکرهای شیمیایی «اِیس-کوانتوم» اداره می‌شود که با ایدان اوفر، غول کشتیرانی در اسرائیل، ارتباط دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها