به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۶ - ۲۰:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۵ ساعت ۲۳:۳۹
کد مطلب : ۴۵۲۳۵۴

استقبال هندی‌ها از اعزام به اسرائیل برای کار

گروه بین‌الملل: با وجود ادامه جنگ میان ارتش اسرائیل با گروه حماس در باریکه غزه، رسانه‌های آسیا و جهانی گزارش می‌دهند که هزاران تن از مردان هندی این روزها در برابر دفاتر آزمون و استخدامی در کشورشان برای کار در اسرائیل صف کشیده‎‌اند.
ازدحام متقاضیان برای کار در اسرائیل در شهر لکنو هند
ازدحام متقاضیان برای کار در اسرائیل در شهر لکنو هند
براساس این گزارش‌ها، شهروندان هند برای رسیدن به اسرائیل و آغاز کار جهت برخوردار شدن از حقوقی که برای زندگی در هند پول خوبی محسوب می‌شود، اشتیاق زیادی نشان می‌دهند. این گزارش‌ها حاکی است که دولت هند نیز برای حل بیکاری بخشی از جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری خود، از پیشنهاد دولت و شرکت‌های اسرائیلی جهت استخدام کارگران و کارکنان از هند استقبال کرده است. نرخ بیکاری در هند در ماه گذشته ۸.۶۵ درصد بود اما این نرخ در رده سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله‌ها حدود ۴۴ درصد است.
سخنگوی وزارت خارجه هند هفته گذشته از توافق اعزام کارگر هندی به اسرائیل دفاع کرد و در برابر منتقدین داخلی که از اعزام مردم هند به منطقه جنگی ناخشنود هستند، گفت اسرائیل دارای قوانین قوی و سخت‎‌گیرانه در حمایت از حقوق کارگران و مهاجران است. اسرائیل از اغاز جنگ جاری با حماس، برای ادامه کار در عرصه‌های کشاورزی، دامداری، مرغداری، کارهای ساختمانی و پرستاری با کمبود کارگران و پرستاران روبه‌رو شده است. بخشی از کارگران خارجی، عمدتا از تایلند و برخی کشورهای آسیای دور، در آغاز جنگ از اسرائیل رفتند.
اعضای حماس ده‌ها تن از کارگران تایلندی در مزارع جنوب اسرائیل را کشته و ده‌ها تن دیگر از آن‌ها را به گروگان گرفتند که پس از حدود دو ماه از اسارت آزاد شدند. بیشترین کمبود کار در اسرائیل برای بخش‌های ساختمانی است که روزانه تا ۹۰ هزار تن کارگر فلسطینی از غزه و کرانه باختری برای کار در این عرصه از مجوز ورود به اسرائیل برخوردار می‌شدند.
سازمان بین‌المللی کار گزارش داده بود که در سال ۲۰۲۲، تا ۱۹۳ هزار کارگر فلسطینی روزانه در داخل اسرائیل و همچنین در شهرک‌های اسرائیلی‌نشین واقع در کرانه باختری کار می‌کردند.
به نوشته واشینگتن‌پست، شای پاوزنر، از مسئولان اتحادیه سازندگان ساختمان در اسرائیل، گفته است که هند اگر نه بزرگ‌ترین، اما در سال‌های آتی از تأمین‌کنندگان عمده کارگر ساختمانی برای اسرائیل خواهد بود. پیش از جنگ اسرائیل و حماس نیز دولت بنیامین نتانیاهو قراردادی با دولت ناراندرا مودی، نخست‌وزیر هند، برای وارد کردن ۴۲ هزار کارگر ساختمانی و پرستار خانگی از هند امضا کرده بود. نیر برکت، وزیر اقتصاد اسرائیل، سه هفته پس از آغاز جنگ با حماس، گفت به جای کارگران فلسطینی که خطرات امنیتی زیادی برای اسرائیل دارند، وزارت او وارد کردن ۱۶۰ هزار کارگر ماهر و نیمه‌ماهر از هند را در دستور کار قرار داد.
سایت اقتصادی «نیکی آسیا» در گزارشی از هجوم مردان جوان هندی به دفاتر آزمون و استخدامی در هند که قرار است آن‌ها را به اسرائیل اعزام کند، با مردانی گفت‌وگو کرده که روزها از نقاط محل زندگی خود در راه بودند تا به این دفاتر برسند. گاوراو سِنی، یک مرد ۲۷ ساله گفت امیدوار است با دستمزد ماهانه در اسرائیل که معادل ۱۳۷ هزار روپیه‌ است، بتواند سریعا بدهی ۵۰۰ هزار روپیه‌ای خود را بپردازد.
کمال کیشور، دانش‌آموخته ۲۴ ساله رشته هنر در اوتار پرداش گفت در کشورش هیچ شغلی نیافته و از ساعت پنج صبح به صف دفتر آزمون و استخدامی در شهر روتاک در ایالت هاریانا مراجعه کرده با این امید که برای کار نجاری به اسرائیل اعزام شود. این داوطلبان گفته‌اند ما به جنگ کاری نداریم زیرا «مرگ ممکن است در هرجایی رخ دهد»، ما دراسرائیل می‌توانیم درآمد بهتری داشته و از خانواده خود حمایت کنیم. اسرائیل درخوراست استخدام کارگران ماهر را غیر از چند ایالت هند، در کشور سریلانکا نیز منتشر کرده و با پاسخ گسترده روبه‌رو شده است.
به نوشته رسانه‌های اقتصادی اسرائیل، روز ششم بهمن نخستین گروه از کارگران هندی برای بخش ساخت‌وساز شامل حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر به اسرائیل می‎‌رسد و این تعداد در ماه بعد به ۱۰ هزار تن افزایش خواهد یافت. اقتصاد اسرائیل با وجود هزینه سنگین جنگ تا حد زیادی احیا شده و رئیس کل بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را نیز به تازگی کاهش داد. ارزش پول اسرائیل در برابر ارزهای خارجی مانند دوران پیش از جنگ است. اقتصاددانان به شبکه کان گفتند وجود بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار ارز اضافی در خزانه بانک مرکزی پشتوانه قوی برای اقتصاد در شرایط بحرانی است.
جنگ اما غیر از ویران کردن اقتصاد غزه، زندگی ده‌ها هزار خانواده فلسطینی در کرانه باختری را که برای درآمد به کار در اسرائیل وابسته بودند، تحت تاثیر قرار داده است. نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل تا هفته گذشته از بازگشت کارگران فلسطینی از کرانه باختری حمایت می‌کردند اما در پی اقدام دو کارگر فلسطینی در حمله با چاقو و خودرو به ده‌ها تن از ساکنان شهر رعنانا، که به انتقادهای شدید وزیران راستگرا منجر شد، طرح‌ بازگرداندن کارگران کرانه باختری برای کار در اسرائیل دوباره متوقف شد.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها