به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۶ - ۱۴:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۳۷۶۸۲۹

تحقیق درباره پهپادهای ایرانی

تحقیق درباره پهپادهای ایرانی
گروه بین الملل: چند مقام مطلع آمریکایی به شبکه سی‌ان‌ان گفته‌اند که دولت جوبایدن یک کارگروه را جهت تحقیق و بررسی چگونگی وجود قطعات ساخت آمریکا و دیگر کشورهای غربی در پهپادهای ساخت ایران تشکیل داده است.
طبق این گزارش این کارگروه در خصوص چگونگی دسترسی ایران به قطعات از جمله میکروالکترونیک ساخت آمریکا، در پهپادهایی که در اختیار روسیه قرار داده تحقیق خواهد کرد.
مقام‌های غربی می‌گویند٬ روسیه صدها پهپاد ساخت ایران در جنگ اوکراین برای حمله به مناطق غیرنظامی و زیر ساخت‌های اقتصادی استفاده کرده است.
ایالات متحده محدودیت‌ها و تحریم‌های شدیدی را برای کنترل صادرات و جلوگیری از دستیابی ایران به مواد و قطعات پیشرفته اعمال می‌کند، اما سی‌ان‌ان می‌گوید، شواهد به دست آمده نشان می‌دهدکه ایران همچنان به این فناوری‌ها دسترسی دارد.
در همین زمینه، سازمان تحقیقاتی «سی آی آر» مستقر در بریتانیا ماه گذشته اعلام کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۸۲ درصد از قطعات پهپادهای سرنگون شده در اوکراین، توسط شرکت‌هایی در آمریکا ساخته شده است.
نیروهای مسلح اوکراین می‌گوید از برخی از قطعات به دست آمده از پهپادهای سرنگون شده نشان می‌دهد که پردازنده‌های ساخته شده توسط شرکت فناوری «تگزاس اینسترومنتز» در شهر دلاس در ایالت تگزاس و همچنین یک موتور ساخت یک شرکت اتریشی متعلق به شرکت کانادایی «بمباردیه» در ساخت چنین پهپادهایی استفاده شده است.
سی‌ان‌ان می‌گوید، این قطعات، محصولات ارزان قیمتی هستند برای استفاده غیرنظامی در نظر گرفته شده‌اند، ولی می‌توانند به راحتی برای مقاصد نظامی مقاوم‌سازی شوند و اغلب خارج از محدوده تحریم‌ها و نظام‌های کنترل صادرات به دست ایران می‌رسند.تگزاس اینسترومنتز در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان اعلام کرد که این شرکت هیچ محصولی را به روسیه، بلاروس یا ایران نمی‌فروشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها