به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۶ - ۱۴:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۴۵۰۷۰۸

رقابت نامزدهای جمهوری‌خواه در سرمای آیووا

رقابت نامزدهای جمهوری‌خواه در سرمای آیووا
گروه بین الملل: رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان برای تعیین نامزد نهایی این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت آیووا در حالی آغاز می‌شود که دمای هوا در برخی مناطق این ایالت به حدود ۳۰ درجه زیر صفر رسیده است.
 آیووا جزو معدود ایالت‌هایی است که به جای حضور مستقیم شهروندان در پای صندوق‌های رای، انجمن‌ها و مجامع حزبی نامزدها را انتخاب می‌کنند.
بر اساس آخرین نظرسنجی انتخاباتی که آن را موسسه دی‌موین در آیووا به همراه شبکه خبری ان‌بی‌سی انجام داده‌اند، دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا واجد ۴۸ درصد آراء است و جایگاه‌های دوم و سوم نسبت به قبل تغییر کرده است.بر اساس این نظرسنجی نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، با کسب ۲۰ درصد آرا به رده دوم بالا رفته، و ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا، با ۱۶ درصد آرا به جایگاه سوم سقوط کرده است.
هر سه نامزد روز یکشنبه را در شهرهای مختلف ایالت آیووا با سخنرانی‌های انتخاباتی سپری کردند.دونالد ترامپ در همایشی در ایندیانولا از هوادارانش خواست هر طور شده لباس گرم بپوشند و در رای‌گیری شرکت کنند. او به شوخی خطاب به جمعیت هوادارانش گفت: «نمی‌توانید در خانه بنشینید؛ حتی اگر رای دهید و بعد بمیرید ارزشش را دارد».
نیکی هیلی در یک پیام ویدئویی و ران دسانتیس در مصاحبه با سی‌ان‌ان خواسته‌ای مشابه را مطرح کردند و از هواداران خود خواستند به رغم سرمای شدید در رای‌گیری شرکت کنند.
هر شهروند ۱۸ سال به بالا می‌تواند در انجمن‌ها و مجامع حزبی شرکت کند.ایالت آیووا به دلیل اینکه اولین ایالتی است که رای‌گیری‌های ریاست جمهوری در آن انجام می‌شود از اهمیتی ویژه برخوردار است.انتخابات آیووا در حالی برگزار می‌شود که در ماه‌های اخیر اقداماتی در چند ایالت برای حایز شرایط ندانستن دونالد ترامپ در رای‌گیری این ایالت‌ها انجام شد.
مخالفان با اشاره به یورش هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۰، و با استناد به متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا، خواستار منع حضور او در انتخابات شده بودند.
سرانجام دیوان عالی آمریکا ماه گذشته با پذیرش شکایت وکلای  ترامپ درباره ایالت کلرادو، اعلام کرد که رسیدگی فوری به این پرونده را از فوریه آغاز می‌کند و حکمی که صادر می‌شود در همه ایالات قابل اجرا خواهد بود. دونالد ترامپ با پرونده‌های دیگری در دادگاه‌های فدرال و ایالت جورجیا در ارتباط با اتهاماتی از قبیل «تلاش برای تغییر نتایج انتخابات» و «نگهداری اسنادی طبقه‌بندی شده» نیز روبه‌رو است. انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان پس از آیووا در تمامی ایالت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد و نامزد نهایی این حزب در انتخابات ماه نوامبر به رقابت جو بایدن از حزب دموکرات خواهد رفت.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها